Gå til innhold
Arkivverket

[#1626] Utvandring til Hawaii


Gjest Odd Arne Svendsrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Arne Svendsrud

Jeg lurer på om det er bevart noen emigrantlister eller lignende for emigrasjonen til Hawaii. Jeg vet at det seilte en skute (eller to?) med folk fra Drammensdistriktet, jeg mener det var i 1870. Er det noen som vet noe mer om dette? Odd Arne Svendsrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Så vidt eg veit ligg dei to skutene sine skipslister under "Kjeldetpe" - "Skipslister" her på DA. Der står det at dei dro i 1880. Elles er dette nemnd i Nedrebø sin artikkel (på SAB/Info) om Norsk utvandringshistorie (dog utan namn på anna enn skutene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Gå til Kjeldetype, velg Emigrantar, deretter Skipslister. Der vil listene (overført til oss fra Statsarkivet i Kongsberg) for Musca og Beta finnes. Begge skutene forlot Drammen i 1880.Ellers kan jeg kort sitere fra "det korte oversynet over emigranthistorien": "Et av de mer dramatisk kapittel i norsk utvandringshistorie gjelder Hawaii (Sandwichøyene). Plantasjeeier Christian Lorange satte fra høsten 1880 av i gang forsøk på å verve nordmenn til plantasjearbeid på Hawaii. Han fikk raskt inngått avtaler med rundt 500 personer, som drog med barkene Beta og Musca fra Drammen i 1880. Beta kom fram til Maui på Hawaii i februar 1881 med 321 voksne og 58 barn, 9 barn var døde underveis, tre var født, og Musca kom til Honolulu i mai 1881 med 172 voksne og 51 barn, tre voksne og 12 barn var døde på reisen. Og trengselstidene var ikke over da de kom fram til Sandwichøyene heller. De ble satt til hardt sukkerplantasjearbeid, og klagene kom tilbake til Norge i så store mengder at saken ble fremmet i Stortinget, og stemningen var så hissig at man faktisk vurderte å bruke krigsskip. I 1882 ble det sendt diplomatisk personell for å se på forholdene, og konklusjonen var at behandlingen de hadde fått nok lå innenfor rammene av de kontraktene de frivillig hadde inngått. Men mange av de norske plantasjearbeiderne forsøkte å komme seg bort, og det ble ikke stort mer av utvandringen til Hawaii fra Norge."Og den som vil lese hele historien kan gå til Ingrid Semmingsens store avhandling "Veien mot vest".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.