Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1637] Beretning om de spedalske i Norge 1881

Recommended Posts

Tittel: Beretning om de spedalske i Norge 1881. Bind nr: Norges offisielle statistikk Trykt: Kristiania. Noter: Fortsettelse av: Tabeller over de spedalske i Norge 1880. Fortsetter som: De spedalske i Norge 1901. Eiere: NHHB UBB UBITEr det noen som vet hva disse dokumentene inneholder av informasjon? Er det info om person-navn, bosteder, sykdom, institusjon, o.l.?

Gjest Yngve Nedrebø

Dette refererer nok til statistiske oppgaver. Arkivet til Overlegen for den spedalske sykdom (i Statsarkivet i Bergen) har både grunnlagsnateriale for statistikken, ordnet på prestegjeldsnivå, i tillegg til oversikter over personnavn m.m. (Vi har en database med 13000 navn, og kan svare på konkrete spørsmål.)

Gjest Terje E Skrolsvik

Vet noen om det finnes andre arkiver over spedalske personer, en det som finnes i Bergen ? Jeg søker opplysninger om Adriane Giertsdatter Brems, som døde spedalsk i 1754 på Hustad gård i Lødingen. Vi vet at familien hadde kontakt med Bergen, da hennes svigerfar ble påført store økonomiske tap av handelsmannen Henrich Meyerhof i Bergen.

Gjest Yngve Nedrebø

Opplysninger om spedalske er nok å finne i en rekke ulike arkiver, men mer indirekte hos f.eks. prest, fut eller amtmann. Mange spedalske ble boende hjemme. Det var ikke mange hospitaler for spedalske i Norge før man satte inn økte ressurser rundt 1850.St. Jørgen i Bergen var hospital for Bergens stift, og har en lang historie. Reknes ved Molde var opprettet etter reskript i 1713. Lungegaardshospitalet i Bergen ble tatt i bruk i 1849, Pleiestiftelsen nr. 1 for spedalske i 1857, i 1861 kom pleiestiftelse for spedalske ved Reitgjerdet.

Takk for opplysningene!Hvis noen kan gjøre et oppslag for meg, så søker jeg etter info om:Petrine Gurine Olsdtr. fra Buksnes (Hol) i Lofoten, f. 17.04 1857, død 12.11 1883.I kirkeboka for Buksnes står det med meget utydelig skrift: "død på Reit... Bisp... for spedalske ved vaat.. ". Med forbehold om feil, står det muligens Reitgjerdet Hospital?ER det mulig å få dette bekreftet, + evt. annen info om denne damen. Hun var gift med Peter Pedersen, fra Dybvad i Stjørdalen, på denne tiden bosatt på Finstad i Buksnes pr.gj. (Hol annex).Står det hvilken sykdom hun hadde?mh Tor Haug (torh@nfh.uit.no)

Gjest Yngve Nedrebø

I innberetningen for året 1883 fra Buksnæs Lægedistrikt (datert 11. februar 1884) meldte distriktslegen under "Afgang af Spedalske i Hols Sogn, Buksnæs Præstegjeld", at løpenummer 15 Petrine Gurine Olsdtr Finstad (Stene), som første gang var blitt registrert som spedalsk i 1879, var innlagt på "Reitgjærdet Pleiestiftelse". Han anmerket (merkelig nok) ikke at hun var død samme år.

Gjest Odd Håkon Bjugn

Jeg forstår det slik at Nedrebø er villig til å gjøre et oppslag i databasen over spedalske. Jeg har en Robert Gabriel Olsen f. 1821 Bø i Vesterålen som i folketellinga 1865 oppgis å være spedalsk. Han døde i 1893. Jeg har et bilde av ham tatt i Trøndelag. Kan han ha vært innlagt på Reitgjerdet? På forhånd tusen takk!

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.