Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1711] Hvor sikker er alder til personen i Emigrantprotok

Recommended Posts

Gjest Bjørn Pettersen

Hei et spørsmål hvor sikker kan man være på alder i disse emigrant protokollene.Min tippoldemor til Usa.Finner en Jørgine M.Hafnor som er en sterk kandidat.Da min Tippoldefar het Ole Christiansen Hafnor.Hun er oppført med alder 23 år i 1894 min er født 1869 og hun er oppført med 2 barn som har høy alder.Hun het forøvrig Jørgine Kristine Madsdatter f.1869 i Norderhov.Hilsen Bjørn

Gjest Asgeir Østli

Hei, jeg har jobbet en god del med ettervisning av emigranter og det viser seg at feilprosenten på alder er ganske høy, særlig når det gjelder barn. Årsaken er trolig at det var billigere billetter for barn under en viss alder. Det ser ut til at en del oppga for lav alder på de som lå like over denne grensen og for at det ikke skulle bli for "tydelig" ble det nødvendig å "justere" alderen på resten av ungeflokken også. Ellers var de ikke så nøye med å oppgi nøyaktig alder; de "rundet" ofte av litt. Jeg har laget en tabell over oppgitt alder på utvandrere fra Nord-Odal og det er påfallende mange som har oppgitt 20 år, 30 år, 40 år osv.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.