Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#1844] Landsomfattende søk??

Recommended Posts

Gjest Jan Habberstad

Jeg skjønner ikke hvordan jeg skal søke landsomfattende i FT 1900 - forklaringen er forvirrende.Borghild Marie Hansen Langseth født 22.4.1884 utvandret 30/3-1907. Så hun bør finnes et eller annet sted i Norge i FT 1900? Søk på gårdsnavn fører ikke fram. Det er tungvint å søke på alle kommuner i Norge etter alle som heter Borghild.Landsomfattende søk etter en person med to fornavn- og etternavn Hansen. Hvordan??

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/87803-1844-landsomfattende-s%C3%B8k/
Del på andre sider

Gjest tom askeroi

Det er bare å prøve seg frem. Fornavn begynner på "bor", "mari" o.l., kombinert med etternavn begynner på "hans", "langs" osv. Klikk ut alle tenkelige (og i andre omgang utenkelige) varianter i stavemåte.Hvor emigrerte hun fra? Du får ikke oppgitt noe fødested i den forbindelse? Overnevnte kombinert med fødested begynner med/inneholder kan snevre inn søket masse. Bruk fantasien. Det er uendelig mange kombinasjoner her...Lykke til...

Gjest Arnfinn Småli

Jeg er klar over at dette er å banne i kjerka, men når det gjelder landsomfattende søk bruker jeg (og mange andre) RHD (http://draug.rhd.isv.uit/rhd/). Det tok meg 10 - 15 sekunder å få fram 3 stk. Borghild Marie Hansen, hvorav en er født i 1884. I 1900 er hun bosatt i Wahls Gade 8 i Kristiania, hvor hun "hjælper i huset". Fødested oppgis å være Kristiania. Håper dette er den rette?

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sjekka litt - og det ser ikkje ut til å vere henne. For ho dreg òg mot vest (frå same adressa som ho bur på i 1900), men hausten 1906. Båe to er innførde i emi-prot. med fødselsdato, men dei datoane er ulike, så det er nok to forskjellige personar. Den første har dessutan fått ein prepaid-billett, den andre ikkje.

Gjest Laila Normann Christiansen

Hei! På Ellisislandrecords.org fant jeg immigrasjonen til Borghild. Hun er der oppført som Borghild Langseth, skulle til sin brother-in-law i Chicago Ill. og 22 år og 11 mnd. Hun er der oppført som født i Christiania. (Svogeren het fresten Johnston (eller noe i den retning). Laila

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.