Gå til innhold
Arkivverket

[#1883] Kirkebøker i Nordland

Gjest Terje Kolbeinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Kolbeinsen

Først må jeg få sagt hvor fantastisk hjelpemiddel basene i DA/DP er. Så til mitt spørsmål: Når kan jeg forvente å finne kirkebøker fra Tysfjord i søkbar form?Et annet spørmål er: Når jeg har et sikkert treff i FT1900 og fødested er oppgitt til Tysfjord, hvilke kommuner er da mest sannsynlige i henholdsvis 1875 og 1865 tellingene?På forhånd TakkTerje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

I 1865 finn du Tysfjord sokn under Løddingen. Men både Hamarøy og Ofoten er tilgrensande område.Elles er Tysfjord kommune godt i gang med bygdebokarbeid, etter det eg veit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Hei Bjørn og takk for tilbakemelding og tips. Jeg skal sjekke med Biblioteket når de åpner.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Kolbeinsen

Er det foresten noen som kan si noe om navntetradisjonene i dette området og ellers generelt?Grunnen er, at jeg i kirkeboka for fødelen til min bestemor fant hennes mor innført som Citona Olsen f 1878. Jeg fant henne (sansynligvis)også 1900FT under Lødingen - da oså som Olsen.Her i Hordaland og Rogaland har jeg fått det inntrykket, at -sen var forbeholdt gutta til godt inn på 1900 tallet.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.