Gå til innhold
Arkivverket

[#1893] Dødsfallistene 1947-99


Gjest Inger E. M. Eikeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger E. M. Eikeland

I redaksjonen for Norsk biografisk leksikon har vi med lengsel ventet på disse listene. Noe av det mest tidkrevende vi gjør, er å spore opp når en biografert persons ektefelle er død. Hvilken skuffelse var det da ikke, da vi oppdaget at dette er et "uttrekk". For å teste litt, søkte jeg opp en del avdøde personer (fra flere forskjellige steder) med ikke altfor vanlige etternavn, og med sikker stavemåte. Av nærmere 50 søk har jeg fått 2 - to! - treff. Jeg fant 1 avdød person med etternavn Elster, og det var ingen av de seks jeg på forhånd kjente til, og treffprosenten var omtrent den samme uansett hvilket navn jeg søkte. Da jeg søkte på et vanligere navn (Gulbrandsen), der jeg også kunne ha funnet ca. 10 nære slektninger, fikk jeg feilmelding når jeg forsøkte å avgrense søket ved hjelp av fornavn, men det var ikke så rart, for ingen av de personene jeg søkte, stod på listen. Jeg bladde meg side for side gjennom Oslo-listen uten å finne noen av de aktuelle navnene. Da gav jeg opp! Er det snakk om barnesykdommer? Eller er det rett og slett dette vi har ventet på med slik lengsel?Med vennlig hilsen Inger E. M. Eikeland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

I dokumentasjonen til databasen står det at dataregistreringen startet på ulike tidspunkt, men at fra 1993/1994 skal alle ha begynt å registrere meldinger på data. Oslo har enkeltregistreringer i perioden 1985-1992, registreringene starter for alvor i 1993. Kan det være de du lette etter døde før 1993?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Slik jeg forstår disse listene er det ikke alle døde, heller ikke etter 1993, men alle døde som er meldt til skifteretten.Er det en riktig forståelse?lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Kanskje ville det vere rett å skru ned forventningane våre med ein annan tittel? Der står 1947-1999, men sorterer eg alle år, finn eg berre eit dødsfall i 1947, og dei 6 neste i 1963.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Man skal være heldig om man får treff når det bare finnes 287.830 forekomster, og samtidig døde det f.eks. 41.893 personer i 1981 (tilfeldig år).Hvorfor tar man heller ikke inn data fra folkeregistret? Der det er komplett registrert alle dødsfall fra begynnelsen av 1960-åra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den foreliggende databasen kommer fra RIFT - og er altså bygd på skifterettenes databaser over registrerte dødsfall, et materiale som delvis har vært lagt ut, f.eks. av Oslo skifterett.Vi ville selvsagt gjerne ha overtatt databasen over dødsfall fra Statistisk Sentralbyrå, men vi kan dessverre ikke bare peke og si at den vil vi ha. Forhåpentligvis får vi anledning til å hente den og å legge den ut - en gang. Men foreløpig må våre brukere nøye seg med denne, som i løpet av vel 50 timer har hatt 43 000 søk, og som vi forventer skal ha minst en million søk i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.