Gå til innhold
Arkivverket

[#1935] 2 vielser ??


Gjest Marit Ådlandsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Ådlandsvik

Vielse nr.522 i Vielser i Lindås og nr.2832 i Vielser i Hamre ser ut til å gjelde det samme paret. Men vielsesdatoen er oppført med henholdsvis 0807 og Jun 24, begge i 1759. Jeg regner med at de ikke ble viet 2 ganger. Hvorfor er de da oppført både i Lindås og Hamre ? Med de ellers svært sammenfallende dataene synes jeg det er litt for utrolig at det kan dreie seg om to ulike par – eller kan det det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha "sjekket" kirkebøkene for både Lindås og Hamre prestegjeld fant jeg at Nils og Kari er innført i begge kirkebøkene med de datoene som tidligere er registrert. Registeret er altså korrekt. Vielsen har funnet sted i Sandnes kyrkje i Lindås Prestegjeld. Årsaken til at de også er ført inn i kirkeboken for Hamre er nok at en av dem/eller begge er hjemmehørende der. At vielsen er ført inn med to forskjellige datoer har jeg ikke noen forklaring på. Sansynligvis er det presten i Lindås, som foretok vielsen, som har ført den rette datoen. Det har muligens skjedd en kommunikasjonssvikt mellom prestene da presten i Lindås har meldt fra til presten i Hamre om vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.