Gjest K.Sandberg Skrevet Oktober 6, 2001 Del Skrevet Oktober 6, 2001 Iflg.1865-tellingen var min oldefar "nedsætter". Hva er det ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet Oktober 6, 2001 Del Skrevet Oktober 6, 2001 Kan det vere feilskrift for 'vedsætter'? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest K.Sandberg Skrevet Oktober 7, 2001 Del Skrevet Oktober 7, 2001 Mulig at det er en skrivefeil, og hva er i så fall en "vedsætter" ? Ved 1900-tellingen er han "Lænsearbeider ved Sagbrug". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kjell Eidet Skrevet Oktober 7, 2001 Del Skrevet Oktober 7, 2001 Norsk Riksmålsordbok: Vedsetter = favnsetter.(Kan muligens ha noe å gjøre med oppmåling av ved, som måles i favner) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Skogli Skrevet Oktober 9, 2001 Del Skrevet Oktober 9, 2001 Hei!Nedsetter er en fløtningsarbeider, jobber vanligvis ved et hengsle. De hadde en spesiell oppgave, jeg tror det var med utlegging av tømmerflåter, uten at jeg er helt sikker. De fantes i massevis f. eks. her i Nedre Eiker, ved Steinberg hengsle. En helt kurant tittel fram til for noen tiår siden.Mvh. Bjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest K.Sandberg Skrevet Oktober 9, 2001 Del Skrevet Oktober 9, 2001 Da satser jeg på at yrkesbetegnelsen allikevel var riktig skrevet. Tusen takk alle svar - godt med gode hjelpere ! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts