Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2043] HL som familiestilling

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Are.Dette HL finner jeg i ft-1900 for Aas.Gårds nr84 som er Gulli gård i Kroer.Der står Svend Kristiansen oppført med barn + den nye kona(se brukerforum om Karen Emilie Syversen) pluss en pleiedatter.Svend kalte seg Gulli også.Han er bror av min tipptipp oldefar,Edvard Kristiansen.Jeg går utifra at det er Svend som bor i hovedhuset, da han er eier og bruker av gården Gulli. Litt lenger ned i tellingen står alle de som bor i drengestuen. Det finner dere Ingeborg Johannesen og !! Hiis oppført som HL i familiestilling. Det står også en indgangspige hva nå det er for noe? Ble det litt klarere!? -mvh Gitte

Gjest Kjell Eidet

1. Det dukker ofte opp spørsmål om ord og forkortelser i folketellinger o.l. Det hadde vært fint om "Ordlista" i Digitalarkivet kunne blitt utvidet til å ta med slike ord.2. HL: Kan dette være en forvansking av Hf = Husfader?3. I min nyervervede Norsk Historisk Leksikon finner jeg forklaring på" inngangskoner". 6 uker at hun hadde født ble kvinnen høytidelig ført inn i kirken av presten. Kan en "indgangspike" være det samme?

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.