Gå til innhold
Arkivverket

[#2103] Emigrantlistene fra Oslo - Adr. på bestemmelsesst

Gjest Bjørg Chr. Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Chr. Aas

Fant min farfar i lista, han emigrerte ikke - men besøkte sin far i Minnesota. Når farfar kom tilbake, vet jeg ikke - men han gjorde nå det - giftet seg og fikk barn og barnebarn her. Men hva som skjedde med oldefar, som han besøkte - vet jeg ikke. Et skritt på veien hadde vært om det står noe mer utførlig om bestemmelsessted i originallistene? Altså adressen farfar dro til ?? 183712 Oslo 1906 11.07.190613.07.1906 Agaton Albin Hans.(Kristoffers.) m ug bryggeriarb. 29.07.18 88 Kolstadgd.16 III Minnesota Prp Elster Montebell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Emigrantlistene er på mange måtar ei passasjerliste for emigrantskutene; alle som reiste med dei hadde plikt å melda frå til politiet. Eller det var vel slik at båtane hadde plikt å sjekka at folk hadde meldt frå til politiet. Dermed kjem slike som farfar din med, og også sjøfolk som skulle hyra på i USA. Emigrantskutene var enklaste måten å koma seg over Atlanterhavet på.Det står nok divere ikkje noko meir om kvar folk skulle i USA enn det som står i vårt materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Bjerke

En idè kan være å lete etter denne mannen på Ellis Island (www.ellisisland.org), da de har orginale manifester der det ihvertfall ofte står bestemmelses stedet og annen informasjon. Jeg har forsøkt å finne den mannen du leter etter der, men lyktes desverre ikke. Det betyr jo ikke at han ikke kan være der allikevel.Lykke til! - Mvh May

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Vet du når din oldefar reiste? Og hva han het? I og med at din farfar åpenbart må ha reist senere enn faren (+ moren og eventuelle barn) må deres navn (og bestemmelsessted?) stå i emigrantlista?Hilsen Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.