Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2149] slektsforskning generelt / og spesielt

Recommended Posts

Gjest Torkil Lier.

Hallo til alle interesserte. Jeg er en mann på 40 år som har drevet med slekts- gransking siden jeg var 13(dvs.27 år!). Blir aldri ferdig med dette. Startet vel opp som de fleste av oss; søking etter forfedre og da helst de gamle fyrstehusene i Europa,som jeg etterhvert også fant,men mye av dette er vel heller tvilsomt. Når det dukker opp navn som f.eks."Maaneskiold" eller "Hvittenstierne" i min anetavle begynner jeg å ane uråd. Greit nok, jeg leser med største interesse om "adelsprosjektetr",og håper at de in-volverte etterhvert kan greie å skaffe nye opplysninger om f.eks.adelsslekten Friis til Land-vik eller Teiste. Når man leser hva som er skrevet om disse slekter må man jo sløyfe det halve,og undertegnede har hverken tid eller anledning til å sette i gang forskning på akkurat de områder. Etter å ha tilbakelagt min nysgerrighet på forfedre begynte interessen å ta en annen vending. I dag konsentrerer jeg meg først og fremst om å kartlegge forskjellige familie- konstellasjoner,hvilket vil si etterkommere etter en spesielt(for meg) interessant person. Hoved- prosjektet mitt,som jeg antakelig aldri vil bli ferdig med heter: Kaptein Hans Lazarij og hans etterkommere. Han var skipskaptein på deffensjonsskipet "Maria" og deltok(visstnok) i sjøslaget ved Køge bukt. Bosatt på gården Eik ved Langesund,som i 1694 ble solgt av hans enke Susanna Mogensdatter Schoug. Ekteparet hadde fem barn: Aleth,gift med skipper Niels Win Knudsen Munch(etterslekt Brodahl,Lassen,Ugland,Siewers m.m.), Helvig(gift 1.med Christen Pedersen Lund i Lange-. sund, 2.-med Jørgen Pedersen(Flood))(etterslekt hovedsaklig Linaae og Flood),Henrick.skipper og senere handelsmann i Langesund(etterslekt gjennom datteren Dorothea Marie gift Erboe,som jeg stammer fra og som har forgreninger til familiene Rougthvedt,Bruu og Ugelstad). Videre Karen, gift med skipskaptein Peder Roch(barnløse) og Giørel, gift 1.-med Rasmus Jørgensen Holst,Skien,deretter med Peder Pedersen Flood og med ham stammor til alle senere "Flooder". Vel nok om dette,det ser ut til å være et endeløst prosjekt. Er det noen av dere som leser dette som har noe å bidra med er dere hjertelig velkomne til å få i land "HANS LAZARIJ'S ETTERKOMMERE Min adresse på nettet er: torki-l@online.no. Min adresse på gatenivå er: Torkil Lier, Kirkevn. 145.,0361 0slo.(forøvrig er jeg hovmester på Holmenkollen Restaurant.)

• 8 måneder senere...
Gjest Roar Syvertsen

Et navn som også har dukket opp i min anetavle er Måneskiold. Jeg ser du tar slike opplysninger med en klype salt, men jeg kommer med dem likevel. "Min" Måneskiold heter Eline/Ellen Henriksdatter Måneskiold av Wese født ca. 1480 i Rise i Sverige, død ca. 1510 på Gullaug i Lier, gravlagt ved Sylling kirke i Lier. Hun ble gift med Nils Svendsen Tordenstjerne i 1506 (se innlegg 1035, han var gift tre ganger). Jeg vet ikke om de hadde noe barn. Hennes far er Henrik Måneskiold av Wese

• 2 år senere...
Gjest Thorgeier Kjær

I folketellingen for 1900 for 0626 Lier har jeg funnet min oldefar (552) Torger Torgersen, murer født 1863 i Kristiansand LM. Men, jeg finner han ikke i 1865 folketellinga for noen av kommunene i Vest-Agder, heller ikke i Kristiansand.Dersom noen kan hjelpe meg videre ville jeg sette pris på det. På forhånd takk.Thorgeier Kjær Øvre Kollen 4 3046 Drammen 32276220 arbeid 32890883 hjem

Gjest Olle Elm

Torkil Lier, Om Du fortfarande är intresserad av Maaneskiold; Har Du då tagit del av den stundtals 'animerade' diskussionen i Anbytarforum, http://genealogi.aland.net/discus/ under Släkter: Introducerad adel och de tre titlarna: Månesköld af Norge, Månesköld af Seglinge och Månesköld på Tjörn (stängd)? Om ej kanske de kan intressera Dig, Vänligen, Olle Elm

Gjest Bente Aaris

Iflg. Dansk Forsvarsmuseum:1677 - Slaget i Køge Bugt Under ledelse af Niels Juel tilføjer den danske flåde svenskerne et knusende nederlag ved et stort søslag i Køge Bugt d. 1. juli 1677. Sverige er allieret med Europas stærkeste magt, Frankrig, som dikterer freden i 1679, således at danskerne ikke får noget ud af krigen-- Mvh Bente Aaris

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, det var vel så under den skånske krig. Men det Køgebukt-slaget som er mest kjent her i Noreg, er det i 1710 - under Store nordiske krig. Det var då Iver Huitfeldt held fram kampen med det brennande skipet Dannebrog, heilt til det gjekk i lufta. Og det er det slaget som er grunnlaget for diktet 'Der stod et slag udi Køge bugt'.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.