Gå til innhold
Arkivverket

Foreldre til Niels Halvorsen og Anne Johsdatter Slemmestadeie

Gjest Anne Gro Ek
 Del

Recommended Posts

Heisann!

Røyken klokkerbok 2 1797 - 1810 er digitalisert og søkbar i Digitalpensjonatet under Røyken Historielag.

(Det er faktisk jeg som har transkribert den).

Det finnes en Anne døpt 25.09. 1803 med foreldre ungk. Gevorben Soldat Jon Olsøn og Pigen Rangdi Nilsdatter Slemmestadeie. (Foreldrene var ikke gift, men det var lyst til ekteskap for dem).

Prøver meg med lenke til denne innførselen: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=dp06271797r&gardpostnr=285&personpostnr=2273&merk=2273#ovre

Mvh Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Heisann!

Røyken klokkerbok 2 1797 - 1810 er digitalisert og søkbar i Digitalpensjonatet under Røyken Historielag.

(Det er faktisk jeg som har transkribert den).

Det finnes en Anne døpt 25.09. 1803 med foreldre ungk. Gevorben Soldat Jon Olsøn og Pigen Rangdi Nilsdatter Slemmestadeie. (Foreldrene var ikke gift, men det var lyst til ekteskap for dem).

Prøver meg med lenke til denne innførselen: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=dp06271797r&gardpostnr=285&personpostnr=2273&merk=2273#ovre

Mvh Anne Elisabeth

Så fantastisk! Jeg har slitt utrolig for å greie å tyde skriften fra denne tiden og så kommer du med denne nyheten om at det er digitalisert! Plutselig puster jeg lettere :D

Jeg svarer på denne måten rett under ditt svar - hvis jeg bruker den andre svarknappen ser jeg ikke hva du skrev ;) .

Hvis du ser i #16 så mener jeg at det må være den samme Anne som du fant her. I dåpsinnførselen er det også en tilføyelse om at hun "falt forinden barsel" og de giftet seg litt etterpå. Jeg håper med dette at vi/dere har funnet den riktige Anne Jonsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Da er vi vel i havn med Anne Jonsdatter. Takk for fantastisk hjelp!!

Men med Niels Halvorsen er det noe annet. Jeg har lett etter ham i FT1801, men der dukker han ikke opp. Noen gode forslag? Har sjekket Hurum men mener å huske at det ikke var noen opplagte der heller.

Det er også vanskelig å finne Joen Olsen før denne reistreringen om Annes fødsel. Han dukker heller ikke opp i FT 1801. Dette med at han var soldat - kan det bety noe? Hvor kunne han ha vært plassert i 1801?

I følge Annes konfirmasjon i 1819 var Joen Olsen død da. Jeg har lett gjennom registreringene helt fra sønnen Oles fødsel i 1806 og fram til 1819 men med min evne til å tyde skriften har jeg ikke funnet ham. Trenger noen tips her også om noen vil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg henviser til det som står i innførselen i Ministerialbok nr. 3 (1782-1813), Fødte og døpte 1803, side 98: "disse Folk skulde giftet hinanden, men hun falt forinden i Barselseng. Altså kom hun i barselseng og fødte før de rakk å gifte seg. Jeg vil tro det som regel var i de tilfellene det var lyst til eller "bestilt" tid for ekteskap det ble skrevet kommentarer.

(Jeg er så vidt igang med transkribering av denne Ministrialboken også).

Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Hei igjen!

Jeg henviser til det som står i innførselen i Ministerialbok nr. 3 (1782-1813), Fødte og døpte 1803, side 98: "disse Folk skulde giftet hinanden, men hun falt forinden i Barselseng. Altså kom hun i barselseng og fødte før de rakk å gifte seg. Jeg vil tro det som regel var i de tilfellene det var lyst til eller "bestilt" tid for ekteskap det ble skrevet kommentarer.

(Jeg er så vidt igang med transkribering av denne Ministrialboken også).

Mvh. Anne Elisabeth

Takk skal du ha! Ja, det var nok lyst for dette paret og barnet ble vel regnet som 'ektefødt'. De giftet seg 28. okt 1803.

Så flott at du er igang med å transkribere en til! Det blir satt stor pris på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg har sittet og sett litt etter din Niels Halvorsen, men uten hell så langt..

Har ikke fått med meg om denne linken til FT fra 1865 har vært nevnt før, enten her eller hos Arne: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=18&filnamn=f60627&gardpostnr=219&personpostnr=1175#nedre

Her bor hun som vel er "din" Anne som enke med en sønn Johan.

Jeg ser at det ikke har vært nevnt noen Johan som barn til disse foreldrene, så jeg har gjort noen søk på dåp og konfirmasjon på en passende Johan og funnet denne gutten:

Som døpt i Røyken, Klokkerbok nr. 3 (1814-1856), Fødte og døpte 1846, side 728-729 nr. 16:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111021153.jpg

Som konfirmert Røyken, Ministerialbok nr. 6 (1857-1875), Konfirmerte 1860, nr. 9:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061102330170.jpg

Navnet på mor står her som Anne Marie Johnsd, men far som Nils Halvorsen.

Hvis du ser på innførselen fra dåpen i Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856), Fødte og døpte 1846, side 60 nr. 22:

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111020433.jpg

står navnet på mor med Mari Johnsdatter.

Fra egen slekt og transkriberingen har jeg mange eksempler på at navneinnførsler ikke alltid er helt korrekte, så jeg vil anta at det er riktig foreldre her..

Håper dette kan være til hjelp for deg..

Mvh. Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Nå må vel Anne Johnsdatter være sikker som banken - for å si det sånn!

Det er ingen som mener at jeg tar noen sjanser ved å føre henne inn i anelisten?

Det var smart å lete etter henne i 1865 og så nøste på Johan. Du verden, jeg er så imponert over ekspertisen her inne!

Hvis jeg skal konkludere, kan det vel ikke være tvil om at det er de riktige Anne og Niels som er foreldre til Reinert og resten av barna. Og at Johan hører til samme ungeflokk blir jo bekreftet på begge dåpsinnførslene. Fadderne er eksakt de samme og om Anne har blitt til Mari er jo helt vanlig. Ved sønnen Andreas dåp i 1842 er tre av fadderne plassert under Morberg. Når hun så blir enke er det kanskje ikke så merkelig at hun får leie rom under en Morberg-plass.

Siden Anne har blitt enke etter Johans konfirmasjon i 1860, sjekket jeg registrerte dødsfall fra 1860-65, men fant ikke Niels Halvorsen der.

Men uansett, takk til alle for fabelaktig hjelp - dette har vært moro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Jeg ser du har satt spørsmål etter setningen: "Det er ingen som mener at jeg tar noen sjanser ved å føre henne inn i anelisten?"

Nei, så absolutt, du tar ingen sjanser på det!

Jeg skal holde øynene åpne for dødsfallet til Niels Halvorsen.

Lykke til videre!

:rolleyes: fra Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg har tenkt og undersøkt litt mer. Ut i fra det jeg kjenner til i egen familie, var det ingen selvfølge at Niels/ Nils levde da Johan ble konfirmert. Jeg sjekket derfor dødsfall fra 1846 da Johan ble født og fram til 1860, som du hadde sjekket selv.

Eneste Nils Halvorsen var denne:

Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856), Døde og begravede 1852, side 224 nr. 29.

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111020608.jpg

Ut i fra alder ved giftemålet er denne mannen for ung, men bosted kan jo stemme bra og også yrket sjømann..

Jeg sjekket den eneste kirkeboken for Sogndal i det aktuelle tidsrommet, men han er ikke innført der. Det var jo heller ikke vanlig at du ble ført inn der du døde når du hørte til et annet sted.

Jeg vet ikke hvor mye vi skal satse på denne Nils Halvorsen, men jeg har litt "tro" på ham.

:) fra Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Takk igjen for detektivarbeidet! Jeg må tenke 'høyt': Nils alder når de giftet seg er vel bare fire år feil i forhold til alderen som denne 'døde' Niels har. Det er vel ikke veldig mye i denne sammenhengen? Står det at han døde den 20.8 og ble begravet 23.8 ved Sogndal kirke? Da døde han altså i Sogndal og det hadde vel med å gjøre at båten var akkurat der. Jeg kan ikke lese det som står notert om dødsfallet - rubrikken har vel med om det var sykdom eller ulykke å gjøre?

Niels kan altså være født hvor som helst, men jeg har lett litt i kommunene nær Røyken og fant denne Niels i Drammen. Alderen er ikke umulig å akseptere synes jeg.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010602&gardpostnr=588&personpostnr=4153&merk=4153#ovre

Faren er skrevet som Levor men det går vel for Halvor. Niels er skrevet som Halvorsen men en eldre søster er nevnt som Levordatter. Det var vel slik det ble gjort :)

Det styrker teorien at faren og en annen på samme adresse er skipstømmermenn. Han er altså oppvokst i et skipsmiljø. Jeg har lett etter Niels i Lier, Hurum og muligens flere steder, men det er ikke mange å velge i.

Så hva skal vi tro? Er det gambling å si at det var vår Niels som døde i 1851 og som var født på Bragernes i Drammen i ca 1798? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Det står at han døde den 20.8 og ble begravet 23.8 ved Sogndal kirke ja. Videre står det anmerket: "Dødsfaldet anmeldt fra Sognepræst Aal i Sogndal".

Jeg er enig i at det ikke er mye med fire år forskjell i alder i denne sammenhengen. Yrke og bosted stemmer jo bra. Jeg har "tro" på denne mannen.

Jeg er litt mer usikker når det gjelder han du har funnet, synes det blir vel mye med åtte år forskjell på dødstidspunktet. Har søkt på fødsler i 1797/98 i Bragnæs og Strømsøe uten treff på Niels/Nils med riktig etternavn, event. Levor, men uten hell så langt.

Dette må tenkes mer på...

:unsure: herfra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Så glad for at noen tenker med meg :)

Han var jo matros, det kan vi vel slå fast nå. Det betyr at han kan ha kommet hit fra hvor som helst i landet. Jeg må kanskje gjøre et bredere søk... Eller sette strek - men det føles litt tidlig å gi opp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Det er noe som surrer rundt i hodet mitt og jeg får det ikke til å stemme. Først, se på denne linken. Det er Anne og Niels vielse i 1829. Står det virkelig Anne Johnsdatter der? Jeg kan ikke se det.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8423&idx_id=8423&uid=ny&idx_side=-138

Stemmer navnet er det flott. Så må jeg gjøre et regnestykke igjen. Hvis vi tror på Niels alder her i kirkeboka er han rundt 30 år i 1829 når han gifter seg. Da må han være født f eks i 1799. Når han døde i 1851 sto han som 49 år. Hvis vi bruker KB alder var han 51 år. Ikke så stort avvik. Anne-Elisabeth: Hvorfor mener du at det var åtte år feil på den Niels jeg fant i Drammen og Niels som døde? Han i Drammen sto som tre år i 1801. Det blir jo ikke så veldig feil? Eller? :unsure: Jeg må få dette klart før jeg går videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg er enig i at Annes etternavn ved vielsen er lurvete skrevet i ministerialboka, men i klokkerboka står det tydelig Johnsdat.

Røyken, Klokkerbok nr. 3 (1814-1856), Ekteviede 1830, side 424-425 nr. 10

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111020994.jpg

Når det gjelder Niels Halvorsens dødsfall i 1851 er han oppført med alder 45 år, ikke 49.

Røyken, Ministerialbok nr. 5 (1833-1856),

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051111020608.jpg

:o fra Anne Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Gro Ek

Det var beroligende! Men jeg lurer veldig på hva det står etter Niels Halvorsen og før Slemmestad. Om det kunne stå noe som sa hvor han kom fra...

Når jeg ser på alderen nå ser jeg jo at det ikke ligner 9-tallet som står på linjen over. Da får jeg nok stryke drammenseren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var beroligende! Men jeg lurer veldig på hva det står etter Niels Halvorsen og før Slemmestad. Om det kunne stå noe som sa hvor han kom fra...

Når jeg ser på alderen nå ser jeg jo at det ikke ligner 9-tallet som står på linjen over. Da får jeg nok stryke drammenseren!

Hei det står: Tjenestedreng paa....

Lenke til kommentar
Del på andre sider