Gå til innhold
Arkivverket

[#2261] Sicilia Nielsdatter

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Kan noen hjelpe meg med å finne ut hvor Sicilia Nielsdatter, f. ca. 1784 og d.i Bergen 09.02.1839, kom fra og hvem hennes foreldre var? Har lett forgjeves i 2 års tid, men ønsker ikke å la noe være uprøvet.Hun giftet seg i Nykirken i Bergen 03.09.1817 med Otto Tøgersen Bjerk, f. 1787 på Nystølen under br. nr. 1 av Bjørk i Jostedalen. Han dro til Bergen i ung alder. I 1815 er han underoffiser og losjerer hos Berge Larsen, adr. 21-137 i Bergen. Paret bodde iflg bygdeboken for Jostedal i Nedre Dynnersmuget, som iflg. Statsarkivet i Bergen er 18. rode, hus nr. 27.Paret fikk 6 barn: Nicolai Søren (f. 1818), Anne Martine (f. 1819), Tyge Olai (f. 1821), Marie Serenne (f. 1824, som er min kones morfars mor), Marthe Margrethe (f. 1826) og Bolette Sophie (f. 1829).Er takknemlig for ethvert tips. MVH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I databasen her i DA med "Døypte i Bergen, 1668-1815" finner du i 1786 (Døpt 29.9) en Cicilia Magdalena Nielsdatter. Faren heter Niels Pedersen og moren Marthe Fischer. Kan det være henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Ja, det kan det faktisk. Takk for tipset, Kjell! Problemet som gjenstår er likevel: hvordan eventuelt kunne få bekreftet at denne Cicilia Magdalena Nielsdatter virkelig er hun som giftet seg med Otto Tøgersen Bjerk når kirkeboken ved vielsen ikke angir annet enn hennes navn? MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hyggelig å kunne hjelpe! Jeg har med fordel benyttet faddere ved dåp for å avgjøre om jeg har funnet rett person. Søsken og/eller foreldre benyttes jo ofte som faddere hvis de finnes i nærmiljøet. Vet ikke om kirkebøkene i mikrofilmkopi kan gi noe i dette tilfellet?Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Hans Mathisen

Tillater meg å ta opp igjen et tema fra august:Har fulgt Kjell Hambergs råd og har nå sett på både faddere og forlovere. Men fremdeles mangler jeg en "sikker" bekreftelse på at den Sicilia Nielsdatter som 03.09.1817 vies i NK, Bergen, til Otto Tøgersen Bjerk, er identisk med Cicilia Magdalena Nielsdatter som døpes 29.09.1786 i DK, Bergen.Fadderne til henne selv og hennes søsken er i stor grad fra kjøpmannsfamilier i Bergen. Og det samme gjelder faktisk hennes egne barns faddere. Dog kan det ikke sees at noen av fadderne er nære slektninger (så som besteforeldre eller tanter eller onkler til dåpsbarna). Heller ikke er det noen av fadderne som "går igjen". I denne situasjon søker jeg etter hjelp hos de mange gode hjelpere i denne spalten:Kjenner noen til slektskapsforbindelser mellom på den ene side medlemmer av slekten Fischer og på den annen side medlemmer av slektene Berle, Krohn, Ruus og/eller Sagen? Tidsrom ca. 1770-1830, sannsynligst Bergensområdet.Om slike forbindelser kan påvises, vil det i heldigste fall langt på vei kunne bekrefte at de to ovennevnte nielsdøtre Sicilia og Cicilia Magdalena er en og samme person.MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ikkje for å helle malurt i begeret, men det døyr ei dotter av ein Niels Pedersen med alder 5 år i november 1790, berre så det er sagt. Det står ikkje namnet hennar, så eg veit ikkje om det er same jenta som Hamberg fann fødd, men alderen er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.