Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2264] Marie Mortensdatter Sørmelan, Osen Bjørnør

Recommended Posts

Gjest Stein Johannessen

Min Oldemor Marie Mortensdtr Sørmelan født 10 juni 1872 i Bjørnør i Osen - død 2 aug 1968 Strinda. Marie ble gift 17 juli 1904 i Lade kirke med min oldefar Paul Snerting. Marie er datter av Morten Danielsen Sørmeland, født 9 des 1820 i OSen - død 24 okt 1892 i Osen, og Jakobea Nilsdatter Kvernland, f 21 apt 1839 i Osen - død 30 jun 1889 i Osen. De skal visstnok være gift i 1862.Morten skal være den i Osen som er far til flest barn. Det er nevnt 23, mens andre mener 19. Uansett et meget høyt tall. Hans første kone er Pauline Pedersdatter Halvik, f 1821, som visstnok døde under tvillingfødsel i 1861. Har registrert 1843 som giftedato.Marie var også gift engang tidligere med Jørgen Kristian Jakobsen fra Flatanger, og hadde 3 barn med han.Er det noen som har tilgang til kirkebøkene fra Bjørnør og vet når Marie er døpt/konfirmert og når foreldrene giftet seg ? All informasjon mottaes med takk.mvh Stein Johannessen

• 2 uker senere...
Gjest Halvor Aaby

Jeg har ikke kirkebøkene for Bjørnør, men jeg kan referere fra Sigurd Brattgjerds bok: Bjørnørfolket, Osen II: Morten Danielsen Sørmeland ble gift med Jakobea Nilsdatter Kvernland i 1862. Datoer er ikke oppgitt her, men Brattgjerd har nok datoene i sitt arkiv. Videre kan jeg nevne at Marie og Jørgen Kristian Jakobsen ble gift 1891. Bygdebøkene for Osen kan kjøpes hos Osen kommune, 7740 Steinsdalen.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.