Gå til innhold
Arkivverket

[#2303] Karen Nilsdtr Werner

Gjest Sara Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sara Hagen

Karen Nilsdtr Werner døde i Leikanger 2-3-1634, hun ble g.m. Erik Iversen Nordal i 1619, og var mor til Iver Eriksen Leganger (f. 26-2-1629). Kilder: Leikanger Bygdebok II s. 194, og Legangerske opptegnelser for årene 1621-1665.Hvem var foreldrene til Karen Nilsdtr Werner, og finnes det andre steder der jeg kan lese om ovennevnte ektepar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stig Samuelsen

Bygdebok for Vik i Sogn I, s. 229-233 er sønnen Iver omtalt. Det står litt om foreldrene også, men ingenting om besteforeldre. Jeg vil anta at det også står en del om denne familien i "Bergen stifts biskoper og præster" av Lampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Ivar R. Tautra

Erik Iversen Nordal og familien hans har òg fyldig omtale i "Sognske patriarker. Levnetsbeskrivelser med portrætter" av Christopher Mogenstierne Munthe. Diverre seier korkje Johan Fr. Lampe eller Chr. Munthe noko sikkert om opphavet til Karen Nilsdatter Werner. Det næraste me kjem, er at Munthe skriv at "Karen Nielsdatter, som muligens har været en datter av den Niels Mikkelssøn, der var sogneprest til Lyster i aarene 1612-13 ..." Kva Munthe byggjer denne teorien på veit eg ikkje. Forresten skriv Munthe at Erik og Karen Nilsdatter gifte seg i 1620.Sjølv skulle eg gjerne visst kven som var foreldre til Lene Splidsdatter (1615-1670), andre kona til Erik Iversen Nordal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette er en så gammel tråd at det må gå an og spørre på nytt: Er det noe nytt om foreldrene til Karen Nielsd. Werner? Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.