Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2336] Kaia Kristine født Benjaminsen gift Severinsen

Recommended Posts

Kaia var min oldemor. Jeg vet hun var født 12.10.18xx. Hun døde i 1924. Hun var gift med Peder Severinsen, f 23.09.1859 Storhaug, Lyngvær. Kaia var født på Gimsøy.Hvordan kan jeg finne hvilket årstall hun ble født? Og hvordan finner jeg når Peder døde? Har ikke funnet Kaia i det hele tatt, mens Peder finner jeg i denne databasen, men får ikke frem noen interessante årstall.På forhånd takk.

Gjest Bjørn Davidsen

Då har du ikkje leita godt nok. I 1900-tellinga finn du heile familien på Storhaugen i Gimsø: Peder S., husmand - jordbrugende fisker, f. 1849 i Gimsø, Kaja Benjaminsdtr., gift husmannskone, f. 1854 i VAAGAN, og borna Angeline, Ellisif, Margit, Halfdan, Bergitte og pleiesonen Hans Johansen.Gå inn i 1900 og deretter på Nordland. Klikk på 1864 Gimsø og søk på t.d. Kaja. Då finn du dei. Lukke til.

Gjest Kjell Hamberg

Du finner dem i folketellingene for 1865 og 1875 også.(Vågan). De to tellingene finner du på RHD. (gå inn på "Info" ned til høyre - deretter på "Registreringssentralen for Historiske data" og så på "Søking i Folketellingene". (NB! Søk på "Kaja"). FT1865 gir deg navnene på foreldrene deres også; hhv. Severin Andreassen/Helene Sofie Ulriksdtr. og Eilert og Johanna Benjaminsen. (Faren hennes het åpenbart ikke Benjamin, selv om hun i FT1875 "Benjaminsdatter".)

Riktig, Kjell. Da var de begynt med å fortsette etternavnene. Jeg har slekten tilbake til 1639.Men - hvor finner jeg dødsår?Ellers har jeg faktisk i dag funnet hvordan å komme videre og har funnet oldefar/mor med de minste barnene i 1900-tellingen.Kommer til å gå i 1865 osv tellingene på tidligere slekt for å dobbelsjekke de opplysningene jeg har fra før.Takk begge to - men finnes dødsår noen plass!!!

Gjest Bjørn Davidsen

Dødsår finst nok - i alle høve i kyrkje boka der vedkomande døydde. Men det kan vere litt av eit bal å finne det året om du ikkje veit omlag når. Eit stykke inn på 1900-talet fekk vi dessutan folkeregister. Der kan det òg stå.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.