Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2395] Hvor er Rødø?

Gjest Solfrid Vestaberg Ormøy

Recommended Posts

Jeg har forgjeves prøvd alle mine tenkelige muligheter for å finne en person med navn Anton Emil Dahl Endresen f. 1885. Han oppgir fødested til å være Rødø når han i 1908 gifter seg i Odda med Johanne Pedersdatter fra Solvorn i Hafslo. Antons far heter Endre Toresen. Er det noen som kan hjelpe meg å finne disse Anton og hans far i 1900 folketellingene og/eller er det noen som kjenner til den slekten?

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/88353-2395-hvor-er-r%C3%B8d%C3%B8/
Del på andre sider

Ketil: Nei, jeg har ennå ikke lett i kirkebøker fordi jeg trodde med så mange opplysninger at det ikke burde bli vanskelig å finne ham i 1900 folketellingen, noe jeg faktisk ikke har klart. Men er det bare i Helgeland at Rødø ligger, eller finnes det flere steder med det navnet?

Gjest Bjørn Helge Johannesen

Hei. Jeg finner to Endre Toresen i 1900-tellingen: En i Lurø, født 1857 i Sunndalsøren, Nordmøre. (Føderådsmann/Fisker) Den andre i Valsøfjorden, f. 1860 i/på Aasgård i Rom (Gardbruker)Begge er gift. Kanskje du kan søe videre herfra?

Gjest Ketil Firing Hanssen

Etter en kjapp tur på statsarkivet, har jeg funnet følgende:Rødøy kirkebok nr. 12 (1878-1901) Side 54 Fødte mandkjønn Nr. 28/1885: født 19/4, døpt 24/7: Anton Emil Dahl, ægte Foreldre: Endre Toresen husmnad, f. 1857, Elen Eline Danielsdatter, f. 1857. Bopel Vaage Faddere: Kirsten Jakobsd., kone, Daniel Danielsen, dreng, Peter Svensen, skomager, Forældrene vare tilstedeDo. Side 20 Fødte mandkjønn Nr. 17/1880: født 16/3, døpt 6/6: Tore Johan, uægte Foreldre: Dreng Endre Toresen, f. 1858, og pige Elen Eline Danielsd., f. 1859, bopel Segelfare Faddere: Dreng Even Toresen og huusmand Lorens Larsen, Dreng Daniel Danielsen, pige Sofie Danielsd. og Tine Andersdatter Merknad: Opgivet af barnenoderen, hvis andet lejermaal dette er. Rødøy kirkebok nr. 13 (1878-1902) Side 15 Ægteskab indtraadte Nr. 5/1884: viet 24/7, begges 1. ægteskab -Endre Toresen, huusmand, bopel Kila, født 2/10-1857 i Sundalsøren, konf. a) 5/10-1873 i Sundalen, b) Lurø. Far: T. Evensen, Tangen, strandsidder -Elen Elene Danielsdatter, f. 1858, Vaage, konf. Rødø, far D. Mortensen, huusmand Forlovere: Th. Aga, Kila, Lorens Lorensen Kila.

Takk for responsen alle sammen :-)) en spesiell takk til deg Ketil, takket være deg så kommer jeg nå ganske så mye lengre bakover i tid, for jeg er ikke i tvil om at du har funnet rett person. Håper jeg en gang kan få gjort noe i gjengjeld, men du har kanskje ikke så mye slekt her "nede". :-))

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.