Gå til innhold
Arkivverket

[#2466] Hvorfor mangler Rasmus Gerhard Olsen?


Gjest Erik Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Erik Thomassen

Rasmus Gerhard Olsen var født i Bergen 17. april 1820. Han giftet seg i 1842 med Thomine Malene Olsdtr. født 16. mars 1819 i Bergen. Jeg finner fødselsdata på tre barn på paret. Det siste er Olufine Christine Amalie født 28. februar 1847. Mor Thomine oppgis ved dåpen hennes 5. april å være enke. Rasmus Gerhard må altså ha dødd i perioden ca. 1.juni 1846 - ca. 1. april 1847. Etter uttallige søk i "Gravlagde" mener jeg å kunne fastslå at det ikke finnes dødsdata på ham i kirkebøkene for Bergen. Hvorfor ikke? Selv om han skulle ha dødd på reise skulle han vel ha vært ført inn i kirkeboka der han hørte hjemme? Kan noen hjelpe? (Thomine døde forøvrig allerede i mai 1847)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Først det teoretiske: Prestene registrerte til langt opp på 1800-tallet BEGRAVELSER, ikke dødsfall. En sjømann som druknet og der liket ikke kom i vigslet jord, vil vi ikke kunne regne med å finne innført i kirkeboken.Så til det konkrete: Rasmus Gerhard Olsen var nok i ganske god form da hans kone døde, og hun var slett ikke enke. Dødsfallsprotokollen forteller at "Daglønner Rasmus Olsens Kone Tomine Malene Olsen" var død 24. mai 1847, og han delte sin tid som enkemann mellom å være skomakersvenn i Bergen og sjømann. Han gjorde turer til Frankrike fra Bergen som sjømann 12. juni 1849 2. april 1850 4. oktober 1850 og 10. august 1851, og en tur til Spania 11. september 1849.Da Tomine Malene døde i 1847 bodde familien i 11-115, enkemannen flyttet senere til 9-118 og 9-115. Han ble overført til ekstrarullen i 1851, på grunn av alder, men rimeligvis fortsatt i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Kva kjelde har du brukt for å finne desse sjøturane hans? Eg spør fordi eg har nokre "problematiske" sjøfolk i mine Bergensfamiliar óg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.