Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2496] Johan Christian Stiegler, 1752-1814, Bergen

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Ser i døde i Bergen St.J Johan Sebastian Stiegler M 60 år Glasmager adr. 11-13, død apr. 20. gravlagd Apr. 28 1814.Undersøkelseskommisjonen 1804-1805 Bergen: Abraham Holtermann Stigler fødested Bergen Nye at "Faderen Borger fra 11/3 1784". Kanskje du kan finne ut noe i Borgerbok for Bergen hvis en slik eksisterer fra dette året om hvor han er født.Kan ikke se han viet i Bergen hverken 1. eller 2. ekteskap. 1. konen het antagelig Christina Rye. De hadde i hvertfall 2 barn: 1787, Henriche Bergithe NK og 1788 Jørgen Christian Rye NK. Med hustru nummer to, Barbara Sophie Holterman hadde han 1794 Abraham Holterman NK og 1796 Jacob Holterman DK. I folketellingen fra 1801 bor de i Bergen 11. Rode 13.Håper det er rett familie. Kabskje du vet dette allerede. Greta

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Johan Sebastian Stiglers første kone Christine/Christina Rue er innført som begravet den 14. november 1789 i Nykirken. "Johan Stigler, Glarmesters kone". Hun er da oppført å være 35 år.Johan Sebastian Stigler og hans andre kone, Barbra Sophia Rue, fikk ekteskapsløyve den 25. februar 1791 pga. EF dvs. ekteskap i forbudne ledd.Jeg har ikke funnet dem gift, men de mistet et barn som ble begravet 31. august 1792 i Nykirken. mvh Marianne.

Gjest Torild Simonsen

Hans to koner Christine og Barbra Sophie var søstre. Måtte en altså ha løyve for å gifte seg med sin avdøde kones søster? Jeg tror jeg har funnet allt som er reg. og lagt ut på nettet om Johan Sebastian Stiegler og hans etterfølgere. Det står i ft 1801 at han er representant og jeg tolker det som han var med i styre og stell av noe slag (datidens kommunestyre kanskje) og at han derfor kan være nevnt også i andre forbindelser.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.