Gå til innhold
Arkivverket

[#2614] Fresvik, Leikanger, Sogn og Fjordane


Gjest Ørjan Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Karlsen

Jeg har et problem jeg ikke kommer videre med. En av mine forfedre ble født som uekte barn i Fresvik. Han heter Johannes Iversen, og er født ca. 1772. Han bodde på Sagen, hvor alle hans barn ble døpt. Flere av hans barn brukte navnet Harberg som etternavn. Men, jeg finner ingen passende Johannes Iversen (Harberg) født i det tidsrommet. Fra skifte vet jeg at Mari Johannesdatter fødte to uekte sønner med navnet Johannes Iversen. Den ene (som jeg tror er min ane) døpes med navnet Johannes s., hvor faren ikke oppgis, men fra gården Bøtun. Basert på at navnet Harberg (og bare det) går igjen tror jeg at faren var godseier Iver Chr. Harberg.Iver Christan Harberg sies å være faren til Johannes (Jacob Bøthun 1924, Fresvikgodset). Og derfor ga han da bort en part av eiendommene sine (Simlenes ytre) til Johannes i dåpsgave 1772. Men såvidt jeg kan se solgte han Simlenes til Johannes Bottolfsen m/sønn.Kirkebøkene oppgir ikke faren ved noen anledning såvidt jeg kan se. Spørsmålet er om det kan finnes kilder hvor faren vil fremgå. Jeg har ikke funnet skifte etter Iver Harberg, men da Johannes er uekte vil han vel neppe stå der allikevel.Noen som kan hjelpe ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Det er jo ikkje umogleg at Iver Harberg verkeleg har vore far til Johannes. I tillegg til at borna hans nyttar namnet Harberg, er Iversen farsnamnet til Johannes. Du bør likevel prøva å spora opp den kjeldetilvisinga frå 1772. Den naturlege staden å leita vil vel då vera pantebøkene for Ytre Sogn, eller tingbøkene frå 1772 og nokre år frametter, for å sjå om du kanskje kan finna om det er tinglyst. Alle desse må du nok på Statsarkivet i Bergen for å finna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.