Gå til innhold
Arkivverket

[#2648] Sjeldne etternavn

Gjest Linn Brungodt
 Del

Recommended Posts

Gjest Linn Brungodt

Jeg har kommet over to sjeldne (jeg vet ikke om de er så sjeldne da.) etternavn;Abildgaard/Abilgaard og Hagelien/HaglinEr det noen som vet noe om disse etternavnene? det er bare noen par i 1801 tellingen som heter disse etternavnene.Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Som bergenser vet jeg at det navnet finnes ennå i Bergen. Det var to søstre Hagelin eller Haglin som eide en fiskemat forretning ved Byparken.( De var kjent for å ha byens beste fiskekaker!) Kan det være samme familie? Noe annet vet jeg desverre ikke.Dette var på 1970- 1980 tallet.Om butikken eksisterer i dag vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har følgende registreringer på navnet Abildgaard fra Stod, Nord-Trøndelag:1722 Den 24. Februarij blev ærværdige og hederl. hr Petter Abildgaard paa hans Kongl. Mayst. copulationsbrev omgaaende trolovis med Mademoielle Ane Sophia Hersleb for deris ægteshab rigtighed caver C.U. Abildgaard, O. HerslebDette paret er registrert med følgende barn i Stod: Sophie 09.02.1723, Jens 09.02.1724, Christopher 10.10.1725.Blant faddere er registrert Christian og Bergitte Maria Abildgaard (sannsynligvis foreldrene til Petter)Det kan virke som om de har reist fra Stod etter at Christopher ble født, fordi de er hverken registrert med flere fødsler eller som faddere.Jens er sannsynligvis sogneprest Jens Christian Abildgaard (selv om døpenavnet kun var Jens) som er 66 år, bosatt på Ejd Prestegaard, Nordre Bergenshus i 1801. Da er han enkemann etter 1. ekteskap, og har datteren Anne Bergitta Abildgaard, 13 år. J.C.'s søster Ulrike Christien,34 år, er også bosatt der. Alderen hennes kan tyde på at Petter har vært gift mer enn en gang. Håper dette kan være til hjelp.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Øystein Stiansen

Bare et lit apropos: butikken Søstrene Hagelin eksisterer i beste velgående. Har nettopp utvidet. Jeg liker dessverre ikke fisk, og kan ikke bekrefte om fiskekakene er verdens beste....Om noen av søstrene lever enda vet jeg ikke, men deter en ganske stor bedrift, og den er vel oppkjøpt tenker jeg.Hagelin høres dog svensk ut.mvh Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Vi mesker oss med fiskekakene deres hver gang kona kommer tilbake fra Bergen (og reiser via fiskebutikken på vei ut til flyplassen). Kan forsikre dere om at fiskekakene og fiskegratengen fremdeles et nydelig. Hagelien-navnet ser ikke ut til å være så sjeldent? Ifølge telefonkatalogen er det særlig konsentrert om Vinstra/Otta-området. Haglin må ha et annet opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.