Gå til innhold
Arkivverket

[#2661] Alis Olsdtr Frieslie. Tolking av folketellingen 18

Gjest Svein Frislie
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Frislie

Jeg er blitt kontaktet av en amerikansk dame som stammer fra Ole Evensen Frieslie. Den amerikanske damen ønsker å komme i kontakt med sine norske slektninger, dvs. slektninger av Ole Evensen Frieslie. Grunnen til at hun tok kontakt med meg er etternavnet mitt. Jeg er imidlertid ikke i slekt med denne familien.Ole Evensen Frieslie reiste til USA i 1857 sammen med kona Agnete Olsdtr og barna Antonette og Ole. I tillegg var Ole Evensen Frieslie's mor, Alis Olsdtr. Frieslie med. Alis var på det tidspunkt enke. Hun var født 20.11.1779 og altså ganske gammel da hun reiste over. Denne familien kom fra gården Frislie i Veldre, Ringsaker. Gården eksisterer ikke i dag, jorda er lagt under nabogården.Jeg har prøvd å finne norske slektninger til denne familien, og i den forbindelse har jeg søkt i folketellingen for 1801 for Ringsaker, Hedmark. Her har jeg funnet igjen Alis (eller Ahles som det står nå) på gården Granerud. Under rubrikken "Hushaldstatus" er hun sammen med flere andre ført opp som "Hendes børn". Men hvem siktes det til med uttrykket "Hendes børn"?Hvis jeg ser på den samme folketellingen i engelsk versjon så er "Hendes børn" erstattet/oversatt med "Brother/sister of female head". Hvis dette er riktig så må Anne Nielsdtr som er ført opp som "Hans kone", dvs husbondens kone, være Ahles'søster?Kan noen hjelpe med med denne forståelsen? Er den feil eller er det riktig slik som det indikeres i den engelke versjonen av folketellingen?Vennlig hilsen Svein Frislie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Jeg leser også 1801-tellingen for Granerud, Ringsaker, slik at Anne Nielsdatter, 22, er datter av Ahles Pedersdatter og søster av de 4 som betegnes som "Hendes børn". Men det stemmer jo dårlig at disse 4 har et annet patronymikon. Om aldersangivelsene er noenlunde korrekte, kan de heller ikke være halvsøsken. (Dessuten sies det jo at Anne er i sitt 1. ekteskap). Jeg ser derfor ingen rimeligere forklaring enn at noen (en eller fire) må ha fått feil patronymikon?MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.