Gå til innhold
Arkivverket

[#2686] Antonie Olsdatter, Enebakk/Skien/Porsgrunn/Kristia


Gjest Ingjerd van Bruggen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Jeg leter etter en person ved navn Antonie Olsdatter som iflg. folketelling for Enebakk 1891 (hun bor da på gården Ødeby på Enebakkneset) er født 1873 i Porsgrunn. Siden, ved folketellingen i 1900 er hun gift med Anton Gulbrandsen og bor på Mongerud i Enebakk. Det oppgis da at hun er født 1874/1864 i Skien. Ved vielsen til Anton oppgir hun å være født i Kristiania i 1874. Jeg må si det forvirrer meg litt! Jeg kan heller ikke finne henne i Kristiania i 1875-tellingen. Er det noen som kjenner til denne damen?? Med vennlig hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Torkel R. Bråthen

HeisannDet er lenge siden dette innlegget ble skrevet. Jeg holder på med gårdshistorien for Enebakkneset, og har noen opplysninger om nettopp denne damen :-)Er du fremdeles på leit etter hennes opphav? Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei Torkel!Ja, jeg er fortsatt interessert i hennes opphav! Hadde nesten glemt at jeg hadde lagt inn en etterlysning etter Antonie.Jeg har selv røtter til Enebakkneset (Ødeby, Sludderud) og har en del informasjon om både innflyttede og utflyttede enebakknesinger. I tillegg er det et par til i slektsforskningsgruppa vår som har mye på Enebakkneset.Kan du sende meg en e-mail på det du har om Antonie? ingjerd_v_bruggen@hotmail.comHvis du er interessert i noe av det vi har, så kan jeg nok få oversendt noe til deg.Når kommer gårdshistorieboka forresten? Vi venter i spenning! :-)Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

En viktig opplysning mangler såvidt jeg kan se, ved vielsen; hvem er oppgitt som far?Og hun er kanskje konfirmert i Enebakk og da burde det stå begge foreldres navn samt fødested, kanskje fødsels- og dåpsdato? Enebakk Mini I 16 og Mini I 17 inneholder ikke konfirmerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morten J. Rasch

Til Ingjerd og TorkelMed henvisning til stedene Enebakk og Enebakkneset, så sitter jeg for tiden på en lånt slektsbok som har tittel :Etterkommere av PEDER BRYNILDSEN BARBØL i Enebakk. Litt gårds og slektshistorie.Ugitt av Jens Jensen i 1951. Trykt hos Østlandets Blads trykkeri.Boka er på 244 sider pluss en del opptegnede anetavler. Boken omhandler 13 hovedslektsgrener etter Peder Brynildsen Barbøl.Årsaken til at jeg sitter på denne boken nå er at en inngiftet onkel av meg er nevt i boken under gården Svartrud på Enebakkneset.Har noen av dere kontroll på om denne boken er en 'god' slekthistorisk bok, eller inneholder den evnt. mye feil og mangler?Hilsen Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei alle sammen!I Enebakk har man til dels adoptert kirkebokføringsprinsipper fra de store byene: en protokoll per handling. Forskjellen er bare at Enebakk var et lite prestegjeld, så bøkene både varte og rakk.Når det gjelder konfirmanter i hovedsoknet fra 1877 befinner disse protokollene seg fremdeles på menighetskontoret. Dog finnes det klokkerbøker som supplerer noe.Jeg tror dog ikke Ingjerd er interessert i at noen av oss skal gjøre selve forskerjobben for henne, men bare lurer på om noen kanskje tilfeldigvis allerede kjenner til Antonie Olsdatter. (Si ifra om jeg tar feil!) Og det gjorde altså Torkel i 'embeds medfør' fire år senere. - Digitalarkivet er da en fin ting?Antonie er for øvrig søster til Oskar Olsen Karlsrud i Trøgstad. En annen søster bosatte seg visst i Hærland eller Trømborg sokn i Eidsberg etter hva jeg erindrer i farten? Om dette er av interesse for deg Ingjerd, kan jeg henvise deg til aktuell kontaktperson privat!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei alle sammen!Takk for interessen, men Marius har tolket dette helt rett. Takk for info om Antonies søsken. Avventer svar fra Torkel.Hilsen Ingjerd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ble selv interessert i hvorfor vedkommende var ført med 3 ulike fødselssteder. Forstod i første omgang ikke av svaret til Torkel R. Bråten at han hadde svaret. Selv synes jeg i at så tilfelle det naturlige ville vært å gi fødested og kilde og så eventuelt spurt om hun var interessert i utfyllende opplysninger. Jeg skal imidlertid ikke forsøke å lage noen spilleregler, dette er bare slik jeg oppfatter forumet - åpne spørsmål/åpne svar.Men da har jeg lært noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei alle sammenJa, jeg burde kanskje lagt ut noen opplysninger på samme tid som jeg signaliserte at jeg hadde det... men jeg hadde så dårlig tid akkurat da, men måtte fortelle at jeg hadde gjort et funn...Men her kommer det:Har som Ingjerd vært forvirret over det vell av motstridende opplysninger om Antonie. Men når jeg fikk tak i fødselsdatoen fra gravsteinen hennes, mente jeg at det burde være et godt utgangspunkt. Og det var det :-) For å gjøre det enklest for meg selv, kastet jeg meg over Porsgrunn først.Elevine Antonie ble født der 24.3.1874, døpt 7.6. Det oppgis at hun ble født utenfor ekteskap, men foreldrene ble viet noen dager før fødselen. Foreldrene var skomaker Ole Olsen og Milla Elise Evensen (Porsgrunn, MINI 7 (1858-1877), fol 127b, nr. 49)Ved vielsen kalles Ole Olsen for skomakersvend og enkemann, han var 40 år og født i Aurskog i 1835, sønn av Ole Kristoffersen. Milla var født 1852 i Brunlanes, og datter av Even Rasmussen. Litt utydelig, men det ser ut som om de var bosatt på et sted ved navn Øye (Porsgrunn, MINI 7, fol 328b).Har ikke fått sjekket kirkebøkene for Aurskog, men ved hjelp av FT 1865 drar jeg foreløpig slutning at Ole er sønn av Ole Kristoffersen og Anne Andersd på Engen av Mork vestre i Blaker (se også Eivind Lillevold: Aurskog og Blaker, 2, s. 223)Jeg har ikke hatt kapasitet til å sjekke noe mer. Det er jo egentlig bare Antonie som har angått meg... Men tar gjerne imot opplysninger om søsken av henne.Ellers så jeg en relativt ny bruker her. Har holdt på med gårdshistorien for Enebakkneset en god stund nå, men har arbeidet med den ved siden av annet arbeide. Tar mer enn gjerne i mot opplysninger om utvandrete og innvandra Nesskallinger og etterslekt... Jeg har prøvd så langt det er mulig, men det er ressurskrevende å spore opp folk... Så tar altså imot hjelp så slektshistorie-delen blir best mulig.Så spre ordet... Skriv til: trb@broadpark.noTorkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MortenJeg har ikke kjennskap til boka og kvaliteten på arbeidet. Jeg har for det meste konsentrert meg om primærkildene, og har ikke benytte mye litteratur for slektshistoriedelen av mitt arbeid.Men kanskje du kan gi meg navnet på den inngiftede onkelen? Så ikan jeg si hva jeg vet om ham...Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MariusJa, Digitalarkivet er en god ting... I mitt manus har jeg bare antydet at grunnen til at Antonie Olsd flytta helt til Akershus, og Enebakkneset kanskje var fordi hun hadde slekt der, eller for i det minste å komme nærmere slekta i Aurskog.Har ikke gått nærmere inn på hvor hennes foreldre senere flytter, og har ikke funnet dem i 1900. Kanskje du vet mer? Kommer i hverfall til å snike inn opplysningen om hennes bror på Karlsrud. Takk!Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Torkel!Tenkte jeg kanskje fikk skrive ned det jeg visste om Antonie Mungerud (f. Olsen) sine familieforhold, så får du ta med det du vil ha i boken.Oskar Olsen Karlsrud (f. 11.jun.1876 i Porsgrunn, d. 12.okt.1946). Etternavnet Karlsrud fikk han fra konen MINA Olava Karlsrud (f. 29.nov.1878, d. 30.jul.1961). Hun var fra Karlsrud i Trøgstad og ekteparet bodde der i et par perioder. Ellers bodde de i 'Høland, Solhaug og Kirkeby i Båstad og Teig på Enebakkneset. I 1942 kjøpte de 'Huset nordre' i Askim'.Sitatet er hentet fra 'Karlsrudslekten fra Trøgstad' av Kari Elisabeth Raanæs Herland og Inger Johanne Bredeg Karlsrud fra 1998, side 291. Begge er bosatt i Trøgstad og står sikkert i telefonkatelogen dersom du er interessert i nærmere kontakt (f.eks. for å få opplysninger om søsteren til Antonie og Oskar). Datoene på ekteparet har jeg dels fra boken, men også fra gravstenen på Trøgstad kirkegård.Gleder meg til gårdshistorien kommer!Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel R. Bråthen

Hei MariusTakk for nyttige opplysninger :-) Jeg hadde Oskar og Mina som brukere på Teig nordre på Enebakkneset, og de fikk også en gutt der 1910. Visste ikke stort mer om hvor de var fra bortsett fra at Oskar bodde på Karlsrud da han solgte en del av Teig i 1926.Ellers så kommer de andre opplysningene om bosted med. Tror ikke jeg tar med opplysningene om Antonie og Oskars søster, så lenge hun ikke bodde på Neset.Vet du forresten noe mer om hvor foreldrene deres flytta etter 1876? Evnt. hvor den ukjente søstera ble født? (ja, her kan jeg jo spørre de som skrev om slekta på Karlsrud...) Er nysgjerrig på hvor foreldrene oppholdt seg, siden alle barna slo seg ned øst for Øyeren... Som jeg nevnte, finner jeg dem ikke i 1900, men ved vielsen til Antonie og Anton i 1897 oppgis hennes far å være skomaker i Kristiania.Vennlig hilsen Torkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.