Gå til innhold
Arkivverket

[#2722] Alder for gifte seg

Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

Jeg holder på med min vestlandsverden, og trenger svar på når det var vanlig for folk fra bondestanden å gifte seg. (Hvilken alder, var det spesielle tider på året som var mye brukt, var det nedre aldersgrense for brud eller brudgom, måtte det da søkes en instans, i tilfeller hvilke). På forhånd takk. I-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Den som blar i en gammel kirkebok med vielser fra norske bygder vil fort se at presten arbeidet intenst med vielser i dagene rundt St. Hans. Det passet i forhold til rytmen i jordbruket , og låven var ledig for dans og fest. Selvsagt var det enkelte som ikke kunne følge hovedregelen. Ofte kommer det en liten topp ut på høsten, for mange et resultat av sommerlige aktiviteter, og når man for skams skyld ikke kunne utsette bryllupet lenger. Mange steder ser vi at jul/nyttår også er mye brukt til vielser. Da var folk samlet, og hadde tid til feire.Lovene har regulert nedre alder på brud og brudgom. Brudgommen måtte være myndig, i motsatt fall er det blitt krevd tillatelse fra foreldre eller andre i foresattes sted. Myndighetsalderen er senket flere ganger i dette hundreåret. Fylkesmannen/departement kan/kunne gi dispensasjon fra reglene om alder ved vielse.Snakker vi om 1600- og 1700-tallet har det nok vært friere med alder, men etter at konfirmasjonen ble innført krevde man nok at den som ville gifte seg skulle være konfirmert. I motsatt fall var ikke vedkommende å regne som voksen.Gjennomsnittsalderen for brud og brudgom har endret seg gjennom tidene, og har vært forskjellig for personer fra ulike sosiale lag. På 1800-tallet vil jeg tro brudene de fleste steder i snitt ville være 27-28 år om de var fra bondestand, vel 30 om de var i husmannskår. Men avvik fra snittet har selvsagt vært stort, begge veier. Yngste brud jeg har kjennskap til var 13 1/2 (gift 4. oktober 1735).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.