Gå til innhold
Arkivverket

[#2740] Barnehjemsbarn

Gjest Inger Carlson
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Anna Olsen som giftet seg med Carl Albert Carlson (fra Sverige), vokste opp på barnehjem.Hun kom antagelig dit som småpike.Jeg har funnet ei Anna O. på barnehjemmet i Incognito Terrasse.Tror dette er henne vi leter etter.Er det noen som kjenner til hennes forfedre og søsken.Tror hun var fra Kristiania.?? Hilsen I.C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Normann

Hei! for at noen skal kunne hjelpe med Anna Olsen i Kristiania, bør du kanskje spandere noen årstall. Men du kan jo også ta en tur på Riksarkivet på Sogn, da du ser ut til å bo i Oslo? Lykke til! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Beklager, men jeg glemte årstall. Prøvde å legge det inn litt senere, men det gikk ikke. Anna Olsen er født 28/4-1889. Det er så håpløst å lete på Riksarkivet når jeg ikke vet hvor i Kristiania hun evt. bodde. Hilsen Inger. C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Herfindal Johannessen

Jeg kan nok ikke hjelpe deg så mye, men jeg kan gi noen råd på veien. Siden du vet hvem Anna Olsen ble gift med vet du kanskje også hvor og når de giftet seg? Hvis du vet dette kan du kontakte statsakivet der for å få kjennskap til hvem foreldrene til Anna var.Denne veien er den letteste, siden det vil gå frem av kirkeboken/vigselsboken navnet på brudens far og brudens fødested og fødselsdato.Hvis Anna er født i Oslo, og senere bodde der sammen med sin mann, bør Statsarkivet i Oslo kunne hjelpe deg da de har arkiver etter folkeregisteret i Oslo.Når det gjelder Kristiania barnehjem, vet jeg ikke om dette var drevet privat, kommunalt eller hvis det fortsatt eksisterer fylkeskommunalt. En bok av G. Wiesener som heter Norges barneforsorg vil gi svar på dette. Jeg mener å huske at boken var utgitt i 1934. Når du får bekreftet om barnehjemmet var kommunalt, privat eller fylkeskommunalt, kan du henvende deg til henholdsvis byarkiv, fylkesarkiv eller statsarkiv. Hvorvidt det er bevart arkivsaker etter barnehjem i Oslo, vet jeg imidlertid ikke. Det jeg vet er at i de tilfellene arkivene etter barnehjem er bevart, er det ofte sparsomt med opplysninger om barn som var på barnehjem i Norge helt frem til 1950-1960-tallet. Lykke til videre! hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.