Gå til innhold
Arkivverket

[#2780] Charlotte Marie Bertelsen (Olsen) fra Bergen

Gjest Ann Kristin Flagtveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Kristin Flagtveit

Er det noen som kan hjelpe med å finne ut hvem som var foreldre og/eller søsken til Charlotte Marie Bertelsen fra Bergen? Charlottes etternavn kan også være Olsen, men hennes far het Bertel. Charlotte giftet seg med Askild Larsson Herland fra Hosanger i 1868, og de reiste til Amerika i 1880. Askild var født i 1839, og Charlotte var hans andre ektefelle. All informasjon mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hallo Ann Kristin.Der er en Charlotte Marie som blir født 15.12.1848 , døpt 12.03.1849 i Domkirken, Bergen.Hennes foreldre er:Skræddersvenn Bertel Olsen og Karen Marie Olsdatter.Navn og alder synes å passe.Jeg kan imidlertid ikke finne flere barn med disse foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hallo fra meg også!Jeg er ganske sikker på at den Charlotte Marie som Rune nevner er den riktige. Det kan du også bekrefte ytterligere via giftemålet hennes i 1868 (står under "Vigde i Bergen 1816-1911"). Det som er interessant er at hun ble født utenfor ekteskap - foreldrene giftet seg først 1.jan.1849. Moren het Karen Marie Olsen (Olsdatter?) (f.1826?) - faren het Bertel Olai til fornavn, men han er oppført med både Olsen og Jakobsen som etternavn. Hvis alderen hans ved giftemål i 1849 er til stole på, ser det ut som om faren het Jakob Olsen.Tilslutt: Jeg fant at Charlotte ihvertfall hadde tre søsken: 1) Oluffine Cornelia f.24.1/dpt.16.2.1.1851, 2) Adolph Thorvald f.8.2/dpt.6.3.1853 og 3)Betzy Marie f.20.1/dpt.15.2.1857.Du finner dette under "Døypte i Bergen 1816-1894.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Riktig det. Det er mulig noen kan finne enda finnes fler, men "vår" Bertel Olsen fikk ogsp en datter, døpt Betzy Marie i 1854 (f.10.11/dpt. 10.12). Hun døde imidlertid som liten og ble begravet 4.1.1856). Hvis man leter forsiktig i "Døype i Bergen 1816-1894", vil faktisk oppdage se at det fantes to Bertel Olsen som døpte sine barn i DK i disse årene; og begge var skreddersvenner (med mindre vi har med en mormoner å gjøre). Tilsammen fikk disse to "Bertel Olsen'er" 11 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.