Gå til innhold
Arkivverket

[#2834] Gamle skoler i Oslo-området

Gjest Torun S. Soknes
 Del

Recommended Posts

Gjest Torun S. Soknes

Lurer på om noen kjenner til disse skolene - oppstart, stengning, og spesielt om det finnes arkivmateriale på tidligere elever, i så fall hvor:Bauers pikeskole Den Kongelige Tegneskole von Hannos MalerskoleGrunnen til forespørselen er fordi jeg har en Marie Albertine Olsen (sagt å være født ca. 1862 i et velstandshjem i Oslo, som skal ha gått på alle disse skolene (visstnok korte opphold på de to siste) før hun utvandret til Amerika (ukjent akkurat når, men før 1889). Problemet er at den eneste Marie Albertine jeg har funnet så langt etter gjennomgang av kirkebøker i Oslo-området, er født 1861, datter av Christian Olsen Nordli og hustru Jonetta, (har også funnet dem i FT 1865) og denne familien utvandret i 1869! Skal tilstå at jeg (ennå) ikke har gått igjennom alle kirkebøkene for det aktuelle området, men denne jenta stemte så godt på de fleste områder at jeg var overbevist at jeg hadde funnet den rette. Ble temmelig perpleks da jeg fant ut at familien utvandret i 1869.... Som 8-åring kan hun ikke ha gått på alle disse skolene; hun skal i følge avisartikler ha undervist på Bauers også... Hun kan vel ha dratt hjem til Norge igjen. Har funnet to mulige Marie Olsen (som var navnet hun brukte i USA) i utv.listene, som utvandret i 1888 og 1896, så muligheten er tilstede for at hun dro hjem til Norge for en utdanning. Men med et navn som Marie Olsen er det umulig vite... Ifølge hennes Death Certificate, som jeg har bestilt fra Illinois, er foreldrenes navn og hennes fødselsdato ukjent, men det er oppført at hun har vært i landet i 74 måneder. Tenker at dette er skrevet på feil plass, og at det skal ha vært skrevet under kolonnen for år, for da stemmer alt så mye bedre.Men skulle som sagt ha hatt tilgang til arkivene for disse skolene, for å sjekke om alt er bare tankespinn fra Maries side (at jeg har funnet rett familie og hun aldri gikk på noen av disse skolene), om hun kom tilbake til Norge for å utdanne seg, eller om det er feil familie.Sorry det lange innlegget, men håper noen vet noe, Mvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torun S. Soknes

Det ble litt rotete i starten her; det skal selvsagt være 1) Bauers pikeskole 2) Den Kongelige Tegneskole 3) von Hannos MalerskoleMvh Torun S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.