Gå til innhold
Arkivverket

[#2838] Bodin, Nicolai Hansen

Gjest Monika Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gry Axelsen

Jeg leter etter foreldrene til Arabi Nikolaisen, og jeg ser at det er stor interesse for Bodin.Fant Bodin registrert i Måsøø, Finnmark, i 1865 tellingen i Digitalarkivet. Jacob Bodin hf Gaardbruger Selveier. født i Sverge. Grethe Andersdatter Hans kone født i Finland Berith Jahnsdatter Tjener for Jacob Bodin. Måsøy E: flyttet fra finnelista. Har noen opplysninger om (min oldefar) Arabi Nikolaisen (Aralei, som det står i 1875 tellinga på Borge) født i Bergen i 1875, sendt til oppfostring av fattigvesenet til Robert og Lavina Jakobsen på Borge i Lofoten samme år han ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nine Berg

Hei GryArabi Johannes Schuman dpt. 19/7 1875 Borge i Nordland. Foreldre: Nikolai Schuman og Anna Karine Johannesen.Jeg har sett litt på Schuman.Ikke mange som hette det på tellinger fra 1865,75 og 1900De fleste Schuman bodde i Bergen. I 1875 ble ingen Schuman telt i Nord Norge. Så da var han, de dratt tilbake til Bergen,Eller døde han?I 1865 Bodde en Sogneprest Alrik Schuman f. 1814 Bergen i Lenvik Troms. En annen Schuman fra Bergen hadde kone fra Senja. Så det ser ut som denne slekta hadde visse forbindelser nordover ei stund.Finner bare 2 Nikolai Schuman i tellinger fra Norge. Det er far og sønn.Begge Bergen.Nikolai er også telt i 1900 i Bergen. Nå med kone og barn.Nikolai ble født i 1847 Bergen. Var agent og bodde i 1865 hjemme hos sine foreldre. ugift.Finner han gift i Bergen 19/5 1876 med ei Astrid Dahl.Du burde se nærmere på Kirkebøkene fra Borge om det kan stå litt mere om foreldrene der. Finner ikke flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Arabi Nikolaisen dro på fiske fra Borge opp til Skjøtningberg, og her traff han Ida Wallenius, datter av Pekka Wallenius, invandret fra Finnland. De slo seg ned i Kjøllefjord og fikk 3 sønner og ei datter(min farmor)Hun døde 3 mnd etter at min far ble født, så han vokste opp hos sine besteforeldre Arabi og Ida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Tusen takk skal du ha. Det er nok rette foreldre på Arabi Nikolaisen. Han blir tydeligvis igjen i Borge når faren drar tilbake til Bergen, for det står jo at han er satt til oppfostring av fattigvesenet hos Robert og Lavina Jakobsen på Borge.Fosterforeldrene må ha kalt han etter farens to fornavn.Men faren er uten tvil Arabi Nikolai Schuman Min mor sier Arabi kalte sin første sønn Schuman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Dette blir vel egentlig under feil rubrikk.Mener du at faren også skulle hete Arabi? Nikolai Schuman heter bare Nikolai men med Schjøtt som mellomnavn.Foreldre: Bagermester Nikolai Schjøtt Schuman.og Helene Olava Forbech Schuman.Det jeg ikke forstår er at Arabi skulle være født i Bergen og så døpt i Borge, men forlatt etterpå? Eller var det hans foreldre som døpte han? Om Nikolai hadde fått ett uekte barn i Borge og så dratt, hadde det virka mer forståelig.Var hans mor Anna Karine Johannesdatter f.eks. også fra Bergen eller var det Borge? Kom hun hjem for å døpe barnet? Dette kansje kirkebøkene kan kaste mere lys over. Jeg merka meg at i telling 1875 Borge like ved der Arabi var satt bort. Var ei enke Ana Karine på legd. Dessverre sto ikke hennes etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Det tok tid, men nå har jeg fått mikrofilmen fra Borge. Det er vanskelig å tyde en del av det som står skrevet, men mor til Arabi Johannes Schuman heter Anna Karine Johannesdatter, før navnet hennes står det muligens gift som, eller gift Fana, men er usikker.Faren Nikolai Schuman (Hans andre leiemål) er ikke med opp til Borge. Det står at det er moren som er kommet for å sette bort barnet, og hun som bekrefter hvem som er faren, Nikolai Schuman av Bergen. Faddere er Robert Jakobsen Liland, Lavina (Leonardsdatter)Jakobsen Liland,(Gården de eier heter Liland),Peter Ellingsen Klevstad, Inger Johansdatter Børstad, Anna Petersdatter. Er det noen som kjenner til disse personene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Axelsen

Rettelse: Det skal være Bøstad uten R. Gården ligger på Borge og i 1865 bor Christoffer Berntsen,31 år med konen Anna Johannesdatter, 50 år og deres 2 felles barn, pluss hennes to: Peter Ellingsen, 17 år og Johannes Ellingsen, 19 år.Inger Johansdatter er i 1875 gift i Borge med Edvart Iversen, sønn av Helene Eriksen, Overhalla.I 1865 finner vi både Anna Petersdatter, 1 år, og Inger Johansdatter, 13 år,Tjenestepike hos Peter Nilsen og konen Gunhilde Alexandersen, Borge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Mor til Arabi var fra Borge. Hun er født 10 April 1841, og døpt 20 juni samme år. Foreldrene er Johannes Christoffersen og Dine. Etternavnet er vanskelig å tyde, men muligens Erichsdatter Limstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Wenche Blomberg

I et materiale jeg holder på med om arbeidsanstalten/dårehuset i Mangelsgården (Prinds Christian Augusts Minde) i Oslo, kom jeg over navnet GRETHE BODDIN. Hun ble satt inn 1. august 1829 etter vedtak i fattigkommisjonen. Er det sannsynlig at hun kan høre til reisendeslekta Bodin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bodin er også Christiania-slekter (to), blandt dem finner du bl.a. en Grethe Matthæa Bodin som er rundt 44 år 01.08.1829. (Jeg har ikke lest alle innleggene over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun var datter av Johan Bodin (som er omtalt på Tore H. Vigerusts hjemmeside, se (24)) og Karen Bruun. Litt flere opplsyninger har jeg, men er adressen meg@chello.no eller har det falt ut noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gry Axelsen

Jeg leter etter Anna Karine Johannesdatter født i 1841, mor til Arabi Johannes Schuman født utenfor ekteskap i Bergen, og satt bort av fattigkomisjonen på Borge i Lofoten. Jeg er blitt fortalt at hun var av taterslekt. Arabi hadde en datter som han fikk med sin svigerinne, også hennes etterkommerne er blitt fortalt at Arabi var av taterslekt. Den eneste jeg finner som passer til fødselsdato er:Digitalarkivet: Emigranter fra Bergen 1874-1930:Anna Johannesdatter født i 1841, gift med Ole Halvorsen. De emigrerte til Amerika i 1881 og sammen med dem dro Ole Eliassen og Marthe Halovrsdatter. Er det noen som kjenner til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Du må sette dette inn under et nytt tema Gry.Feil og diskutere dette under Bodin.Du får heller henvise til innlegg under Bodin og nummer på disse.Om du kan lage en lenke hit,er jo det lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hesteskjærer Hans Olsson Bodin (ca.1781-ca.1833) gift ca.1805 med Johanna Maria Pettersdotter Søderstrøm Friberg (1784-?). Hans Bodin skal være født i Västerbotten i Torneå. (Ligger Torneå i Sverige eller Finland?)...Paret har følgende barn: 1.Nicolai Hansen Bodin (ca.1810-1899), 2.Jacob Emanuel Hansen Bodin (ca.1812-?), 3.Johan Erik Hansen Bodin (ca.1815-?), 4.Ole Johannesen Bodin (ca.1818-?), 5.Aleksander Hansen Bodin (ca.1820-1861), 6.Johan Johannese Bodin (ca.1823-?), 7.Karl Fredrik Hansen Bodin (ca.1826-?), 8.Johanne Marie Hansdatter Bodin (ca.1827-?) Nicolai Hansen Bodin ble gift 1843 i Norge med Tarjer Serine Andreasdatter (1819-1874). Tarjer var datter av Andreas Adolfsen Selling (ca.1794-1849) og Ingeborg Alfsdatter (ca.1791-?).Paret hadde følgende barn: 1.Adolf Fredrik Nikolaisen Bodin (1843-1908), 2.Inger Maria Nikolaisdatter Bodin (1849-?), 3.Anne Marie Nikolaisdatter Bodin (1850-etter 1894), 4.Nicoline Nikolaisdatter Bodin (1854-?), 5.Andreas Nikolaisen Bodin (1859-?)Nicolai Hansen Bodin fikk et barn med enken Gunhild Marie Amundsdatter (1837-etter 1876). 6.Hans Peder Nicolaisen Bodin (1876-?)Håper noen flere har mere informasjon å komme med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adolf Fredrik Nicolaisen Bodin (1843-1908) hadde følgende reisekoner:1.Elen Lovise Marie Levorsdatter (1845-?), 2.Gunhild Karine Marie Arvesdatter (1826-?), 3.Lisabeth Larsdatter Alting (1839-?), 4.Anne Marie Rasmusdatter (1844-etter 1889).Adolf Fredrik fikk følgende barn med sine reisekoner:1.Ingen barn (meg bekjent),2.Olava Nicoline Tarense Fredriksdatter Bodin (1867-?), 2.Severine Fredriksdatter Bodin (?-?), 2.Adolf Fredriksen Bodin (ca.1873-?),3.Fredrik Bodin Fredriksen (1868-?),4.Nicolai Severin Fredriksen Nicolaisen Bodin, 4.Fredrik Ingvald Fredriksen Bodin (1874-?), 4.Karl Vilhelm Fredriksen Bodin (1876-?), 4.Marinius Ragnvald Fredriksen Bodin (1879-ca.1915), 4.Hulda Elevine Fredriksdatter Bodin (1880-?), 4.Godin Hagvald Fredriksen Torp Nicolaisen Bodin (1882-1957), 4.Andreas Fredriksen Bodin (1884-etter 1964), 4.Gido Hjalmar Fredriksen Torp 'Hjalmar Torp' (1889-?). Noen som vet noe mere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Noen opplysninger.Gustava Magdalene Fredriksdatter, f.16.05.1883 fikk barn med 3 brødre:1- Godin Hagvald Fredriksen Torp Nicolaisen Bodin, f.1882. 2- Marinius Ragnvald Fredriksen Bodin, f.1879. 3- Gido Hjalmar Fredriksen Torp 'Hjalmar Torp', f.1889.Gustava druknet rundt 1947. Den siste mannenn henens var 'Hjalmar Torp'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolai Hansen, fvh. omstreifer, fl., d. 12.06-1899 Venstøp fattighus, f. 1815 Røros.Dette er Nicolai Hansen Bodin. Han døde altså i Gjerpen i Telemark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodin-slekta ble også kalt for Torpe-slekta. Ikke så mange som kjente til at deres egentlige navn var Bodin!Min tippoldefar's bror Hjalmar gikk under navnet Hjalmar Torp. Han var fæl med kniven og var en hæyt beryktet mann. Min tippoldefars mor gikk under navnet Torpe-Maja og hennes mann Adolf Torp.Kjært barn har mange navn! Men, hvor og når ble navnet tatt i bruk? Og hvorfor ble de kalt for dette?Takk for alle svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...
  • 7 måneder senere...
Gjest Vinvana Vahlgren

Hei, Kai! Dette fant jeg ved en tilfeldighet:Fødte barn i Gjerpen 1815-1872: * Gjertinius født 18.07.1862 Foreldre: Nikolai Hansen Bodin og Tarjer Serine Andreasdatter, Berberg. Omstreifere, begge.Mvh, Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.