Gå til innhold
Arkivverket

[#2840] Elias Ellingsen,Bergen-Elen Andrea Carlsdatter,Tro

Gjest Hans-Petter Taraldsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Taraldsvik

Dette ekteparet giftet seg i Ankenes 16.okt.1820,og fikk 5 barn.De fire første er: Ingeborg Marie 11.søn. e.pinse 1820 Ellina Malena Kirstina 20.5.1822 Karn Johanna 31.10. 1824 Ane Margret 4.7.1830 Elias Ellingsen døde 26.11.1838 i Ankenes. Elen Andrea Calsdatter døde som fattiglem under navnet Andrea Mo 28.3.1868.Oppgitt alder 75 år.Statsarkivet i Trondheim kunne bekrefte at Elias Ellingsen kom fra Bergen ifølge militærruller i 1820 og 1821. Hans alder har variert i kildene: Konfirmasjon ; født ca 1797 Militæret ; født ca 1795 Død ; født ca 1793 Han ble jo "eldre og eldre" så jeg kan ikke skjønne annet enn at den eneste mulige ifølge kirkebøkene i Bergen er den rette: Elias er her døpt 13.7.1791,far Elling Ideussen,mor Margrete Jacobsdatter. I FT 1801 er faren gift 2.gang med Anne Kirstina Michelsdatter. Når det gjelder Elen Andrea har andre kilder etterhvert bekreftet at hun het Calsdatter.I FT 1865 er hun føderådsenke hos sin datter Ingeborg i Ankenes under navnet Elen Andrea Mo.Oppgis her å være født 1791 i Trondhjem. Jeg har her kommet fram til hun må være Elen Andrea døpt 29.3.1795 i DK Trondheim.Far Carl ?, mor Ingeborg Nielsdatter.FT 1801 har "forvansket" dette til Ellen Karlen,Carl Helgiens og Ingeborg Nielsen. Ingen av kildene etter fødsel/dåp angir navn på foreldrene til Elias og Elen Andrea. Men, burde ikke dette være riktige foreldrepar på begge sider når vi også ser på de fire barnas navn ? Har noen kommentarer eller bekreftelser til mine konklusjoner ?Med vennlig hilsenHans-Petter Taraldsvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.