Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#2867] Anna Mathilde Karlsson fra Oslo

Recommended Posts

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei! Min oldemors søster Anna Mathilde Karlsson f. 1889 i Oslo, reiste til Amerika angivelig 1906/1907. Jeg kan ikke finne noen som passer i listene for utreiste fra Kristiania. Jeg går ut fra at siden hun bodde i Kristiania, var det denne havnen hun reiste fra. Hvilke andre havner kan hun evnt. ha reist fra istedet? Var det påbudt med pass/legitimasjon når man kjøpte billetter (eller kan hun faktisk ha oppgitt "falskt" navn/opplysninger??)? Hilsen Ingjerd

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/88825-2867-anna-mathilde-karlsson-fra-oslo/
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Du trenger ikke å ty til noen konspirasjonteori (falskt navn o.l.) for å forklare hvorfor du ikke finner henne i listene for Christiania. Emigrasjonslistene for Christiania i DA er pt. langt fra komplette. Mener å huske at det skulle skje i løpet av først halvår iår.Mvh Kjell H

Gjest Ingjerd van Bruggen

Hei igjen! Takk for innlegg. Nei, emigrasjoslistene som ligger på nettet er ikke komplette, men det bør vel originalene være som er på Riksarkivet....?! Å søke etter emigranter i den databasen på nettet har jeg gitt opp for lengst, dessuten ser jeg ALLTID på originalen i tillegg for å se at det ikke har vært skrevet av feil etc. Jeg klarer heller ikke å finne henne i originalene.... Hilsen Ingjerd

Gjest Kjell Hamberg

Da kan man begynne å lure...! (Hvis du er rimelig sikker på når hun reiste). Det siste kan du trolig finne ut av ved å sjekke når hun forsvinner fra adresselistene for Kristiania. Tror de er tilgjenglige på Statsarkivet i Oslo.Samtidig virker det litt rart om hun skulle ha reist ut fra andre steder enn Kristiania; hun satt jo allerede "midt i smørøyet" mhp. emigrasjon.Forresten, ettersom begge foreldrene var svenske, kan det tenkes at hun har hatt kontakt med svenske slektninger og reist f.eks. fra Gøteborg?Mvh Kjell H

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.