Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3015] Matha Hauge f.1852 Årstad utenfor Bergen

Recommended Posts

Gjest Odd Iversen

Jeg søker etter foreldrene til Martha Hauge som sies å være fra Årstad sokn, født omkring 1852. Hun giftet seg, antaglig før 1885, med Johan Martin Berntsen fra Bergen, men de er ikke funnet gift der. Kanskje de giftet seg i Årstad? Jeg kjenner heller ikke til noe sted som heter Hauge i Årstad, men kan hun likevel være født der?

Gjest Bjørn Davidsen

Vigde i Årstad er med i DA's register over vigde i Bergen, så er dei ikkje der, må dei vere gift ein annan stad. Det mest nærliggjande er då Laksevåg som vart eige sokn i 1875. Vigde der held eg no på å registrere, men eg har ikkje basen her eg sit no. Men eg skal sjå etter dei der når eg kjem heim.Når det gjeld etternamn i Årstad, er det det å seie at mange som flutte dit frå midten av 1800-talet for å arbeide i industrien, ofte tok heimegardsnamnet attåt patronymikonet og gjorde det etter kvart til slektsnamn. Når så ungane for ut i verda, nytta svært mange berre dette slektsnamnet som var teken etter ein eller annen gard langt borte. Derfor kan det både vere lett og vrient å halde styr på folket i Årstad og ungane deira. Men det var på denne måten dei oppsto, dei bergenske slektsnamna som t.d. Mjellem (etter Mjeldheim i Haus), Skjerdal osb. Når det gjeld Hauge, finst det mange plassar, m.a. i Fana.

Gjest Bjørn Davidsen

Den som leiter, den finn - av og til:Frå registeret mitt over døypte i Årstad:SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Skoarbeider,,,,,Fløen,Karen Martine,0704,2204,1842,2SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Arbeidsmand,,,,,fra Fløen,Carine,1311,0312,1843,12SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Inderst Borarbeider,Fløen,,,,,Marie,0301,2202,1846,2SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Skomager,Møllendal,,,,,Martha,141252,0602,1853,2SJ,Ole,Monsen,Martha,Monsdtr.,,Huuseier,Møllendal,,,f,,Oline,1110,0412,1859,261875-tellinga for Årstad:338,1-133,*,Ole Monsen Hauge,,m,Husfader,g,Huseier uden Jord Havearb., forskj.Sl. Arbeid,1814,Gjerstad S. Haus Pr.gj.,Nedre Møllendal338,1-133,,Martha Monsdatter Rodland,,f,hans Kone,g,Husmoder,1817,Haus Sogn Haus Pr.gj.,Nedre Møllendal338,1-133,,Karine Olsdatter,,f,deres Datter,ug,Forsørges af sin Fader, delv. Fattig,1843,Aarstad S. og Pr.gj.,Nedre Møllendal338,1-133,,Oline Olsdatter,,f,deres Datter,ug,Steller Huset for Familien,1859,Aarstad S. og Pr.gj.,Nedre MøllendalAv dette går det fram at Martha var dotter til OM og MM og fødd 1412 1852, døypt 0602 1853 - og at faren i 1875 skriv seg frå Hauge. Båe foreldra er frå Haus.Eg har førebels ikkje funne kor JMB og Martha Olsdatter Hauge vart vigde.

Gjest Rune Thorstensen

Du finner de gift i Fana 25.04.1841.Hennes far er Mons Larsen Rødland fra Rødland i Haus , og hans foreldre er Mons Nielsen Houge og Kari Monsdatter.De giftet seg 24.06.1803 på Hauge i Haus pr.gjeld. Ole Monsen skal være født på Hauge(Houge) 01.01.1815. Med hilsen Rune Thorstensen.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.