Gå til innhold
Arkivverket

[#3034] Skipsruter til Australi

Gjest
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarleif Nordheim

Her ble det "heng" på Pc'en og unødig kluss. Overskriften for innlegget skulle være "skipsruter til Australia 1885"Jeg har tidligere i innlegg 598, etterlyst "en gammel slektning", Olaves Østeby som vi mente hadde reist til New Zeland. Ved hjelp der bort fant vi at "Olaus Osteby" ble naturalisert på NZ i 1894, men deretter er han som sunket i jorden. Etter oppdateringer av emigrantregisteret over Kristiania, finner jeg at Olaves er registrert med reisedato 31.10.1885, at hans bestemmelsessted var Melbourne, og at han reiste med rederiet "Kong Bjørn". I "Solem, Swiggum & Austheim skipsindex" finner jeg ikke rederiet "Kong Bjørn", men seilskipet "Kong Bjørn" som i 1885 gikk fra Kristiania via Arendal og Kristiansand til Hamburg.Mitt spørsmål gjelder hva som var vanlige reiseruter til Australia på denne tiden, og om det var organisert fellestransport. I hvilke kilder kan jeg finne mer stoff?Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.