Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3044] Hvor uttales Sundal Syndal?

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Er det noen som kan si hvor på Vestlandet gårdsnavnet Sundal vil kunne uttales Syndal. Jeg har funnet skrivemåten Syndal i Nordfjord og i Romsdal, men om det er noen med dialektkunnskaper der ute, kan dere kanskje gi meg enda flere tips. Bakgrunnen for spørsmålet er min jakt etter Rasmus Knudsen Kiempe som i kirkebøkene for Bergen står oppført med "fra Syndal".Per Helge

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/89002-3044-hvor-uttales-sundal-syndal/
Del på andre sider

Gjest Aase R.Sæther

Eg kan i grunnen berre svare for mitt eige distrikt, midt i Nordfjord; vi innfødde omtalarar nabodistrikta våre som Synnfjord og Synnmøre. Av aktuelle gardar i distriktet her har vi Sundal i Oppstryn; i følgje J.Aaland er den garden kalla Syndall i 1563, men elles Sundal i ulike variantar, og bygdefolket seier Sønndalen. Då kan Sunndal i Eid (tidlegare Davik kommune) vere meir aktuell; der skriv Aaland "både i 1520 og 1563 vert namnet skrive Syndall (dette er i samsvar med bygdeuttala)".

Gjest Per Helge Seglsten

Takk for svar. Etter hva jeg kan se av Rygh har også gårdsnavnet Sundal i Volda vært uttalt Syndal. Det kan virke som jeg skal konsentrere meg om Nordfjord og Sunnmøre. Vet du om de sier Synnfjord i Sunnfjord? Jeg kan tenke meg at når det står Syndal i en kirkebok i bergen, så er det fordi noen har Sagt Syndal til presten, og da på noe som ikke var bergensdialekt...Per Helge

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.