Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3084] Arne Jensen født i Asker 1790 og hans aner?

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Av og til kan det lønne seg å gå etter navnene til søsken av de personene man egentlig leter etter (hvis man har slike opplysninger). I FT1801 finner du at Arne Jensen hadde en søster, Marte Maria (3år), dvs. født ca.1798. Henne finner du igjen i IGI/"familysearch.org", f. 17.12.1797. Foreldrene het Helle Nilsdatter og Jens Arnesen.Jens Arnesen finner du sannsynligvis i FT1801 som arbeider (og enkemann) på gården Sandviken i Asker.

Gjest Kjell Hamberg

Vet ikke om noen spesielle triks for å komme fram til søkesiden i "familysearch.org" (familysearch.com fungerer like bra).Jeg søker under "Custom Search" som jeg opprinnelig hentet med markør for "Custom Search" fra hovedsiden og deretter med link til "International Genealogical Index".Uten å vite helt sikkert tror jeg navnene i IGI er registrert under et system som heter "Soundex". Ihvertfall vil du få fram både for- og etternavn med en viss (av og til forunderlig) variasjon rundt det navnet du søker på. En av mine erfaringer med IGI er at det feminine patronym "-datter" ikke synes å fungere på langt nær så godt som "-sen".

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.