Gå til innhold
Arkivverket

[#3092] Presen Jens Jenssen Thisted, død 1630 i Hafslo

Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Denne presten er en av min kones aner. Iflg. bygdebok for Hafslo var han residerende kapellan i Nykirken, Bergen, inntil 1626, da han ble sogneprest i Hafslo i Sogn og Fjordane. Er det noen som vet noe som helst mer om denne Jens Thisted og/eller om den konflikten han skal ha hatt med sønnen til sin overordnede i Nykirken? Iflg. bygdeboken for Hafslo skal kniv ha vært brukt. Hvor kan bygdebokforfatteren ha funnet dette dokumentert? Og jeg har flere ubesvarte spørsmål, som f.eks.: hvor lenge var han tilknyttet Nykirken? Var han dansk? Giftet han seg med en Hess-datter i Bergen? Hvor bodde han i Bergen? etc. Takknemlig for alle tips! Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Jeg ville sjekket Johan Fredrik Lampe: "Bergens Stifts Biskoper og Præster efter Reformationen: Biografiske Efterretninger". Den vil ganske sikkert ha en omtale av nevnte Thisted. Vær obs på at ikke alt som står i Lampe er like riktig, men den er likevel et greit utgangspunkt. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Sølvi for raskt svar og et som det synes godt tips. Lampes bok vil bli bestilt på biblioteket imorgen. Men jeg er fortsatt glad for mulige andre tips og forslag! (Og la for all del ikke min trykkefil i ordet "presten" i overskriften avholde noen fra å gi lyd fra seg!) Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.