Gå til innhold
Arkivverket

[#3236] Albrecht Ellingsen, f.1814


Gjest Pål W. Martinussen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pål W. Martinussen

Etterlyser info om min t.oldefar Albrecht/Albreckt/Albrikt Ellingsens fødested og -dato. Iflg. Ft.1865 Bø i Vesterålen er han født i Bergen 1814. Andre kilder sier 1816. Jeg har funnet ut følgende om hans familie: Far: Elling Lassesen Hammersnes, f.1789 Hamarsnes i Fjærland/Mundal sogn, Balestrand SF. Reiste til Bergen og ble smed. Sønn av Lasse Endresen og Kari Mikkjelsdtr. Mor: Georgine/Jørgine Fredericke Brun, f. i Bergen 1787 av foreldre Lars Sivertsen Brun og Marthe Pedersdtr. Foreldrene giftet seg 07.02.1813 i Nykirken, Bergen. Elling var da smedsvenn. 1. barn: Albert Berent Martin f. 27.03.1813, døpt 04.04.1813 i Korskirken. Familien bor da Sandviken 2-50 og Elling er da "musqvet. 2. batt. rek." Så blir familien borte fra Bergen en stund. Finnes ikke FT.1815 Bergen. HVOR KUNNE ELLING HA BLITT SENDT SOM SOLDAT I KRIGSÅRET 1814? ALBRECHT skulle være født i dette tidsrommet, hvis ikke Albert har forandret navn til Albrecht? I 1815 er familien tilbake i Bergen. 28.09.1815 fødes Martha Karine i 9-44 og døpes 08.10.1815 i Nykirken. 01.10.1818 fødes Lars i 6-70 og døpes 11.10.1818 i Nyk. 28.05.1821 fødes Carl Martin i 6-70 og døpes 11.06.1821 i Nyk. Så finner jeg ikke mer om familien før. 1859. 18.04.1820 løser Elling Borgerbrev som smed og 07.12.1820 Bb. som mestersmed. Et barn til har jeg funnet spor av: Jørgen Frederik men ikke funnet født/døpt i Bergen. Har også gått gjennom konfirmant-protokollene for de 4 sentrumskirkene i Bergen i aktuelle tidsrom uten å finne noen barn konfirmert. Albrecht og Carl bosatte seg i Bø i Vesterålen og Jørgen dukket også opp og fikk døpt en datter i Malnes kirke, BØ i V. Carl dro forøvrig fra Bergen ukonfirmert, Han måtte konfirmeres før han fikk lov å gifte seg i Bø. 11.05.1859 dør mor Jørgine i 17-55 (Lille Øvregt.38, Den gamle Latiner-skolen). Hun blir da benevnt som kone, almisselem. Dette skulle bety at Elling fortsatt var i livet, men hvor var han og hvor/når dødde han? Bortsett fra Albrecht og Carl, har jeg ikke klart å finne noen av barna eller Elling i Ft1865. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fant nettopp hos IGI Jørgen Frederich døpt 25.01.1829 i Fjaler, SF. Her vil vel også de eldste søskenen hans være konfirmert mon tro? Desverre har jeg ikke tilgang til stoff fra Fjaler da Narvik kommune ikke tillater fjernlån fra andre bibliotek gr. dårlig økonomi. I Ft.1865 Ytre Holmedal var det heller ikke noe å hente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Skibenes

Eg trur nok du kan finne familien i 1815 teljinga for Bergen.Men her vert faren kalla lasse Hammernes. Mora:Giorgine F. Hammernes. Sonen:Albert B. Hammernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Elin. Takk for hjelpen. Dermed kan 1814 strykes som Albrecht`s fødselsår. Nå gjenstår to muligheter: 1. Albrecht er født 1816 som noen kilder hevder. Familien skiftet adresse fra 1815 til 1818 og kan ha bodd utenfor Bergen en stund. 2. Albert skiftet navn til Albrecht. Dette har jeg sett et par tilfeller av før. Håper kirkebøkerne i Fjaler (Ytre Holmedal) kan gi endelig svar, når jeg klarer å få fatt i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.