Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3287] Torbjørn Halstensen Jordal

Recommended Posts

Gjest Erlend E. Mæhlum

Det er så mange personer jeg står fast med, og jeg prøver å nøste dem opp litt etter litt. Denne gangen lurer jeg på om det er noen som vet hvor Torbjørn Halstensen Jordal F. ca 1779 kom fra. Han giftet seg i Bergen i 1809 med Ingeborg Martine Rasmusdatter fra Bergen. Jeg lurer på om han kom fra Kinsarvik, siden jeg fant en Torbjørn Halstensen der i FT.1801. Er det noen som vet det helt sikkert? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/89245-3287-torbj%C3%B8rn-halstensen-jordal/
Del på andre sider

Gjest Inge Eikeland

Då Torbjørn gifta seg var han grenader. Han var med andre ord soldat.I vårt register til 1.ste Bergenhuusiske Grenader Compagnie 1789-1817 står han oppført som: "Toriørn Halsteensen Jordahl, 25, Grd. Jordahl, Aadde Dimitt. 2. mars 1813. Tient 12 Aar, Nr.: 43 Innrullert Aar 1801."Du kan nok derfor gå utifra at det er rett mann du har funnet i 1801. Jordal er en gård i Kinsarvik som tidligere hørte til Odda, eller "Aadde" som det står i denne kilden.

Gjest Marius Hellerud

Hei Erlend! Jeg ble bare litt nysgjerrig siden du heter Mæhlum til etternavn og bor i Asker; kjenner du noe til Alf Louis Andersen Mehlum og hans kone Jørgine (Gina) Nilsen Brask Rustad? Disse bodde i Sandvika i Bærum og hadde flere barn. Alf var min oldefar Kristoffer Staås´s fetter. Mvh Marius

Gjest Erlend E. Mæhlum

Jeg vil bare si at Mæhlum navnet til slekten min stammer fra Vardal.(Nå Gjøvik). Jeg vet bare at det er 1 familie til i Asker som heter Mæhlum, men hvor mange familier det bor i Bærum, vet jeg ikke. Jeg har heller aldri hørt om noen i gamle dager som het noe liknende, det er hvertfall ikke noen gård i Asker eller Bærum, men jeg tror det ligger en ved grensen mellom Oslo og Bærum på Oslo siden. Du får se i bygdebøkene eller en av de mange andre bøker som er skrevet om Sandvika og Bærum. Vennlig hilsen Erlend

Gjest Erlend E. Mæhlum

Nei, det har jeg ikke. Min tipp-oldefar kom fra Valdres og kjøpte Mæhlum, og det er ikke så lenge siden. De eneste gårdene i Vardal jeg kan se jeg har slekt fra er Glestad, Svartåsen, Haug, Alm og Bjørge. Men jeg listet en gang opp noe jeg trodde var slekt, som siden viste seg å være feil. Da kom jeg borti ei Marte Larsdatter Mælum, gift med Ole Olsen Føllingstad. Det er det eneste jeg vet om noen Mælum fra de eldre tider i Vardal, ellers står vel mye listet opp i Vardal bygdebok, som jeg tror kom ut på 1920-30 tallet. Vh Erlend.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.