Gå til innhold
Arkivverket

[#3301] JAN JANSEN G.2.MED WENCHE BENONISDTR ECHOF.15/11-1


Gjest Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Terje. Ser at du ikke er helt sikker på hvem Stinki Madsdatter er datter av. Hva med Stinke Nagel og Mats Olsen i NK 1706?... Greta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Hallo Greta. Ja jeg har plassert henne der. Det passer med søsteren Else . Men jeg skulle hatt noen flere barn på Mads Olsen og Stinke Nagel. Ellers er det nu Jan Jansen som er problemet. Jan Hansen og Agnete Meyer passer bra. Men hvilken Agnete ? Christophersdatter eller Jansdatter Meyer ? Hvis det er Boel Jansdatter Meyers søster Agnete, passer det med Middelthun faddere, men hvis det er Christophersdatter Meyer er det mer 'bryggen' relatert. Mange faddere til Christopher Meyer og Lisbeth Hansdatter Haselmand har tilknytning til 'kontoret'. Ser en på Wenche Echof og Jan Jansens barns faddere, kan en lett plukke ut de som kommer av Wenkes side, men fra Jan siden kommer Henrich Middelthun inn som fadder to ganger og Jan Middelthun en gang. Og Jan og Wenche har ett barn de kaller David Middelthun. Det skurrer litt. Blir nødt til å se på flere Jan kandidater. Du får bestille fint vær Greta. Kommer snart over. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Greta Storm Ofteland

Hallo Terje. Det er noe jeg ikke forstår. Du skriver '1715 døpes ett guttebarn Jan av foreldre Jan Hanssøn og Agnete (Christophersdatter?) Meyer. Agnete er søster til Boel (Bodil) Jansdatter Meyer.' Er det noen tvil om at denne Agnethe er datter av Christopher Meyer og Lisbeth Hansdatter f.1686? Ser ikke at disse to foreldrene har en datter som heter Boel(Jansdatter?)Jan (f.1715)har et par tvillingsøsken hvor mor er skrevet som Agnethe Christophersdatter Meyer. Boel Jansdatter og Agnethe Christophersdatter er kanskje kusiner? Fins det to Agnethe som er gift med hver sin Jan Hansøn? Kan ikke se at det fins en Agnethe Jansdtr. Meyer som har barn i det hele tatt. En annen ting er at dersom Jan Jansen g.m. Stinche Matsdtr. er født 1715, var han 9 år yngre enn Stinche, 21 år, og hun 35 år da de giftet seg i 1741. Kanskje noe uvanlig med en så pass mye eldre brud? Men i kjærlighet og penger kan jo alt gå an. Er det noe jeg ikke har fått med meg? Været er bestilt! Greta PS Hvem er Boel Meyer datter av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Heia Greta. Sola skinner i Bergen, men det ligger 'skyer' over de forskjellige Jan og Agnethene mine.Kan begynde med Jan Jansøn og Stinchie Madzdat. De gifter seg 29/3-1743 og hun dør 1746.Ikke barn funnet.Så gifter Jan seg opp med Wenche Catrine Benonisdat Echof 15/11-1747. Dette er greie ting. Wenche er lett å følge. Men Jan Jansøn er litt værre å finne opphavet til. Til nu har vi gått ut fra at det var Jan (Johan) Jansen og Anne Corneliusdatter de Lange som har vært far til Jan. Dette passer ikke, da kun ett barn , Else Jansdatter, overlevet foreldrene og er nevnti skifte 24/8-1720.Når jeg så begyndte å sjekke fadderne, er det nærmeste jeg er kommet Jan sønn av Jan Hansen og Agnethe Meyer. Dette passer meget bra med tanke på at hennes 'mulige' søster Boel (Bodil) Jansdat Meyer var gift med David Middelthun. Boel(Bodil) er datter av Jan (Johan) Meyer og Margrethe Nielsdatter (søster til Madz Bager).Jan og Boel er notert med fire barn:Jan g med Catharina Jansdat Esman,Bodil g m David Middelthun, Niels og Agnethe . Niels har jeg ikke funnet gift, men NU ser jeg en Agnete Meyer (pige) gift KK 27/1-1743 med Cornelius Lind.Så der gikk vel det toget. Da blir jeg stående igjen med Agnete Lisbeth Christophersdatter Meyer f 18/7-1686.Men hvilket slektskapsforhold kan det da være mellom Boel Jansdatter Meyer og Agnethe Christophersdatter Meyer ? Jeg finner Agnete Meyer som fadder 1713 på Jan Meyer,sønn av Jan Meyer og Catharina Esman, og på Martha Margrethe f1708 datter av Bodil og David Middelthun, mens 4/4-1711 Karen av samme foreldre..her står Agnete Jansdatter Meyer. Må vist ta en ny tur på Statsarkivet for å sjekke fler skifter. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kjempe Stein. Idag falt flere ting på plass. Blandt Jan og Wenches barns faddere har det vært 'noen' nøtter. Nu falt Lars Helt og Mad Ane West på plass da Lisbeth Hasselmand/Hesselmand var fadder 1721 på Søren Wester og Ingeborg Larsdatters barn Søren, sammen med Maren Helt. Takk for hjelpen slik at jeg fikk se problemet fra en annen vinkel.Nu får vi sjekke videre. Skal bli spennende å se hvor Middelthun kommer inn. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.