Gå til innhold
Arkivverket

[#3427] Bygdebok for Beitstaden ? Trøndelag

Gjest Eva Kalmè r Savjord
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kalmè r Savjord

Er det noen som har bygdebok for Beitstaden i Trøndelag ? Jeg leter etter informasjon om gården Rødsætplats ? I folketellingen for 1865 i Trøndelag , Sogn : Aas - Beitstaden prestegjeld ,- gården Rødsethplatds.Står nevnt Abraham Knuds.gift husmand ca 36 år Kone: Anne Johannesd. ca 31.Med barna Carl, Mette, Nicodemus. Mor til Abraham står nevnt som Anne Arntsdatter. enke, føderådskone, ca 61 år med sønnen Kaspaer Knuds. ugift ca. 22 år. Og hennes datterdatter står nevnt som Mortinius Svends. ca. 9 år. Jeg vet at Anne Johannesd. kom som enke til til Austbø , Nordland. med sine tre barn Carl, Mette og Nicodemus. Men jeg skulle gjerne visst mere om de andre personene. Så visst noen har bygdebok for Beitstaden og vil se i den for meg er jeg takknemmlig. ( Email adresse: eksavjord@c2i.net )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har bygdebøkene for Beitstad (3 bind), men finner ikke gården Rødsetplass. Jeg kan heller ikke se at den er nevnt i 1900-tellingen. Jeg har sett under gården Rød og gårdene i nærheten, uten resultat. Sannsynligvis er plassen nevnt under en annen gård, men ettersom Beitstadbøkene ikke inneholder register over personnavn, vil det være svært tidkrevende å lete. Gården Rød er beskrevet i bind III.Sissil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vivian Linnerud

Tror du heller bør se hva bøkene for Namdalseid:bygd, gard, ætt inneholder. Etter hva jeg kunne se er "Rødsetplass" i Ås Sogn, og Elden/Ås ble utskilt fra Beitstad i 1878, så de har nok sine "egne" bøker slik det er med Malm.En nyttig link: Slektshistoriske kilder 1500-1900: http://home.sol.no/~asjonass/kilder/index.htm mvh Vivian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Halvor Aaby

Jeg har bygdebok for Namdalseid. Der kan en finne familien til Abraham Knudsen på plassen Rossetbrenna. (Rosset er riktigere enn Røsset). Abraham Knudsen var i følge boka sønn til Knut Erlandsen Randklev eller Saxberg som hadde gården Mo på Namdalseid 1860 til 1872. Det er usikkert om Abraham var sønn til Ane Arntsdatter og Knut Erlandsen. I følge bygdeboka ble ikke Knut gift med Ane før etter 1855, Ane var da enke etter Isak Jonsen på Mo. Kanskje det var en annen Knut og ei anna Ane. Kona til Abraham Knudsen, Anne Johannesdatter, skulle være fra Verdal.Dersom dette høres uklart ut, er det fordi bygdeboka er uklar. Jeg kan kanskje finne mer om Knut Erlandsen Saxberg eller Randklev.Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Kalmér Savjord

Takk for svar ! Det er nok helt sikkert den rette gården du har funnet. Rosset - Røsset-Slektsnavnet var opprinnelig uttalt Rosset, og så gikk de over til å bruke Røseth.Hva heter bygdeboken ? Jeg kan jo låne den gjennom biblioteket.Men om du hadde orket og har tid til å skrive det som står om disse personene er jeg veldig takknemlig.( Om da da ikke er så veldig mye ) Min E- mail adresse er : eksavjord@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.