Gå til innhold
Arkivverket

[#3433] Svaler i treene


Gjest Tore Nordvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Nordvik

Alis Svalesdatter Søre Tvet ble i 1794 gift med Ole Nielsen Hammersland, Sund, Hordaland. I 1801 er hun oppgitt som 30 år. Jeg finner henne ikke som døpt i kirkebøkene fra Sund, og regner med at hun er tilflytter til sognet, også siden navnet Svale ikke er i bruk på Sotra før på 1800-tallet. Er det noen som kjenner hennes opphav? Skiftet etter henne i Nordhordland skifteprotokoller er undersøkt uten at det bidro til nærmere oppklaring.Navnet Svale har en liten utbredelse og begrenser seg stort sett til Rogaland og Hordaland, og da tenker jeg på perioden 1600-1800-tallet Fra middelalderen er Svale som kjent brukt blant annet i slektene Rømer og Smør. Er det noen som har Svaler i treene sine som kan hjelpe meg med ovennevnte Alis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Sjå litt nærare på Skieldnæs hovudgard i Varaldsøy sokn i Strandebarm. Der er det i 1801 både ein Svale Helgesen med dotter Alis - og mor hans Alis Pederdatter, enkje etter 2. ekteskap. To så lågfrekvente namn som Alis og Svale i kombinasjon i fleire slektsledd, bør gje grunnlag for nærare gransking, om ikkje anna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Jeg er enig med fornevnte svar , og i tillegg bør du ved tid og anledning se i kirkebøkene for Tysnes og Kvinnherad i det aktuelle tidsrom, og med lavest prioritert Stord.Jeg skal være obs på dette litt spesielle navnet.Lykke til forøvrig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.