Gå til innhold
Arkivverket

[#3461] Hva skjuler seg bak "merknad"?

Gjest Inger-Lise Haga Aastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Haga Aastad

I FT for Bergen 1891 finner jeg ekteparet Svend Sjursen Våge (født i 1859 i Samnagner Sogn) og ektefelle Margrethe Gjertine Våge, født 1867 i Åsane, Bergen Sogn). Under merknader på begge står "Haus"? Jeg vet at dette er et sted på Osterøya. Noen som kan forklare hva merknaden betyr?Spørsmålet har sammenheng med slektsfoksning og detaljer. Jeg har nemlig bakgrunn for å tro at en av mine oldemødre fikk et barn med denne Svend s. Våge i 1894 (i følge kirkebøker fra Bergen 1894. Min oldemor var fra Haus. Derfor nysgjerrigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

For ordens skyld: Haus er et prestegjeld med 3 sokn, som heter Haus, Gjerstad og Arna såvidt jeg husker. Og så en gjetning: Kan "Haus" i merknadsrubrikken rett og slett bety at paret på tidspunktet for folketellingen oppholdt seg/bodde midlertidig i Haus? Eller kanskje var det tvertom: Paret bodde (vanligvis) i Haus, men oppholdt seg i Bergen på tellingstidspunktet?Skulle like å høre et autoritativt utsagn om dette! MVH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.