Gå til innhold
Arkivverket

[#3486] Guri Fredriksdatter, f. 1860 i Sel/Vågå

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Etter å ha besøkt Minnesota sitter jeg igjen med mange nye slektsopplysninger og like mange spørsmål:For å kunne gi familiehistorien litt kjøtt på beinet håper jeg noen kjenner til etterkommere til Guri Fredriksdatter, f. 1860 i Sel eller Vågå. Foreldrene het Fredrik Knutsen og Kari Pedersdatter. Det eneste jeg fikk vite var at hun var den eneste i søskenflokken som ikke emigrerte og skal ha etterkommere bosatt i Østerdalen.Utgangspunktet er at da hennes svigerinne med 6 barn emigrerte i 1891 fra Christiania (mannen hennes, Fredrik Fredriksen, f. 1845, reiste i 1888) var hun og barna registrert som svenske med hjemsted Värmland.(?!) Har den ideen at de faktisk kan ha bodd i Sverige mens mannen var bortreist.Var f.eks. Guri Fredriksdatter gift i Värmland?Håper noen kan gi meg svar?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I IGI/familysearch fant jeg giftemål i Stor-Elvdal (6.7.1883) mellom en Guri Fredriksdatter og en Torsten Kristoffersen, f. 1857 i Odalen. Det kan være henne jeg leter etter, men hun er død i 1900 så FT gir ingenting ekstra.Hvis noen har kirkebøker for Stor-Elvdal innen rekkevidde, er det mulig å sjekke denne Guris fødested og farsnavn for meg?Nvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Brænd

"Alfabetisk register over Ægteviede i Storelvedalen" viser at Guri Fredriksdtr. f. 1860 i Våge g. 6/7-83 m. Torsten Kristoffersen f. 1857 i N. Odalen. Torsten gift 2. gang 14/10-07 med Oline Karinusdtr. Nyheim f. 1870. Har desverre ikke tilgang til selve ekteskapslisten. mvh Ragnhild Brænd (med aner fra både Sel og Stor-Elvdal)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk skal du ha! Det den Guri jeg lette etter!Sverige-teorien min falt riktignok litt sammen - så kanskje det hele koker ned til at den som skrev inn hennes svigerinne + barn i Emigrantlisten for 1891 gjorde en blunder?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.