Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3492] Etternavnet "Ofstehage"

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

I kirkeboka for Hayward i Freeborn County, Minnesota, har jeg kommet over etternavnet "Ofstehage". Familien har tydelig røtter i Norge, men etternavnet gav ihvertfall meg fornemmelsen av noe edlere utenlandsk inntil jeg så det mer jordnære navnet "Ofstehaugen" i FT1880 for Minnesota.Men kan noen fortelle hvor i Norge navnet kan komme fra?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/89450-3492-etternavnet-ofstehage/
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

I IGI/"familysearch" fant jeg at Ole Ofstehage ble født ca. 1836 og giftet seg seg med Ingeborg Lunde i 1860. Begge begivenheter fant iflg IGI sted i Adalen, Vestfold. (Riktige personer).For meg henger den geografiske angivelsen dårlig på greip. Tror det menes Aadalen, men i Vestfold, da?!

Gjest Kåre Mikkelsen

I Gausdal bygdehistorie, Bind 4, er det en avskrift av kirkeboka over folk som utvandret til Amerika 1845 - 1870. Her finnes følgende Øvstehage: 13/3 1861: Inderst Ole Olsen Øfstehage, 28 år, kone Ingeborg Nilsdatter, 23 år, barn Olaus, 1/2 år, pige Johanne Olsdatter, 26 år (søster til Ole Olsen?). 1866: Ungk. Andreas Olsen Øfstehage, 22 år. 1867: Ungk. Amund Andersen Jordeeie (nu Øfstehage), 20 år, pige Kari Olsdatter Øfstehage, 38 år, gbr. Peter Olsen Øfstehage, 36 år, kone Berte Torgersdatter, 32 år, datter Ingeborg Petersdatter, 1/4 år.

Gjest Kjell Hamberg

De genealogiske opplysningene faller pent på plass , men kartene,...kartene...?(Nok et eksempel på at IGI/familysearch ikke alltid må benyttes som primærkilde).Ihvertfall. Etter noen år i Wisconsin endte familien endte opp i Hayward, i nærheten av Albert Lea sør i Minnesota.Takk for hjelpen!Kjell H

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.