Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3647] Lars Johannessen, Gresby, Furnes

Recommended Posts

Gjest Grete K. Hvidsten

Kan noen hjelpe meg med å finne foreldrene til min oldefar Lars Johannessen født 10.10.1844 på Gjerlangeeie under Gresby, tidligere Furnes kommune. Han ble gift med Mari Hansdtr, født 1848 i Fåvang - død 8.2.1909 i Vang, den 15.3.1871 i Stor-Elvdal. De fikk 8 barn, ett er født i Ringebu, de syv andre i Vang. Han døde 19.2.1921 på Grønsvebakken under Flakstad i Vang. Maris aner har jeg funnet i boken "Nedlagde heimar i Ringebu" og i folketellingene. Kun Lars Johannessens vielse er funnet i familysearch. Jeg har Furnes bygdebok, men den har ikke hjulet meg her. Gjerlangeeie er ukjent for slekta i Furnes, må ha vært en husmannsplass av kort varighet. Datteren til Lars, Ragna Larsen født 27.11.1880, reiste til Amerika. Hun er registrert i folketellingen for 1900 i Kristiania. Mars 1912 gifter hun seg med Ira Porter i Tacoma i staten Washington - død 1962. Hun må ha reist mellom 1900 - 1912. Jeg har ikke funnet utreisedato. Kan noen hjelpe? Takker for all hjelp.Hilsen Grete K. Hvidsten

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/89605-3647-lars-johannessen-gresby-furnes/
Del på andre sider

Gjest Steinar Vasaasen

Det må være en liten "navneforvirring" i ditt spørsmål. "Gjerlangeie" er ant. Gjerlaugeie en plass under gården Gjerlu (slik det skrives idag). Gjerlu ligger på østsida, mens Græsby ligger på vestsida av Høsbjørkampen i Furnes. Det er ca. 3-4 km mellom disse, men Gjerlu kan selvsagt allikevel ha hatt en husmannsplass i nærheten av Græsby. Jeg har ikke tilgang til kirkeboka her jeg nå sitter, men det kan være mulig å få noe hjelp ved henvendelse til Hedmark Slektshistorielag. Med hilsen Steinar Vasaasen

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.