Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3682] Er Beri et etternavn ?

Recommended Posts

Gjest Hege Sofie Bull

Jeg er på jakt etter min tippoldermors familie på morssiden og fødenavnet hennes var i følge folketellinga i 1865 Beri - finner ikke henne eller hennes familie i 1801-tellinga... Kan noen hjelpe meg ?Hun heter som enke Anne Sesilie Midelthun og ble født i Drammen i 1812...

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/89640-3682-er-beri-et-etternavn/
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Her i Åsen har vi en gård Berg, hvis uttale er /Bæri/. Gården Hiberg har uttalen /Hibæri/. Samme "fenomen" finner vi også i Stjørdalen. Hva som ligger bak, er ukjent for meg. Kanskje er det snakk om det de kaller "stivna dativ" (Berget, i dativ Berji "utvikla" til Bæri)?Mvh Arne Langås

Gjest Bjørn Skogli

Enkelte steder i nedre Buskerud uttales "Berg", i alle fall av en del eldre mennesker, som "bærj", av og til med en "j" som ligger svært nær opp til "i". Dette kan sikkert forvirre nok til at "Berg" i visse sammenhenger kan bli skrevet "Beri".Mvh. Bjørn :-{

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.