Gå til innhold
Arkivverket

[#3771] Her stopper det opp!

Gjest Thor Øivind Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Øivind Johansen

Kirkebøkene før 1799 Fron i Oppland er gått tapt ved brann. Ved FT 1801 finnes følgende familie registrert under gården Skurdal i Fron. Lodver Iversen født i 1759 i Fron, kone og 5 barn i alderen 12 til 5 år. her stopper det. Lodver Iversen er en slekning i rett nedad stigende linje. Jeg søker Lodver sine foreldre. Hva gjør mann når kirkebøkene er gått tapt? Kan noen hjelpe?T.Ø.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ta kontakt med statsarkivet/Riksarkivet. Let i skifteprotokoller, skattemantall, militærruller. Skifteprotokollene finnes sannsynligvis på mikrofilm, og er ofte rimelig lette å søke gjennom. Så er det bare å lete etter Iver på gården Skurdal,og se om du finner Lodver blant arvingene. Jeg vet ikke hvor landsdekkende skattemantallene for 1762/3 er, men finnes de for Fron vil de kunne hjelpe deg. Militærruller er også nyttige, og inneholder både slektsskap, alder og ofte også fødested utover 1700-tallet. Kan hende finnes det mer også. I Troms (sikkert andre steder også) eksisterer det en 1769/70-folketelling, og du har selvfølgelig folketellingen fra 1701. På http://home.online.no/~asjonass/kilder vil du finne ut om noen av kildene du trenger er digitaliserte og søkbare på nettet. Håper dette er til hjelp, andre kan sikkert fylle ut bildet ytterligere.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke om jeg skjønte spørsmålet. Spør du etter hvordan du kan finne foreldrene til en person Lodver Iversen, nevnt i FT 1801 ? I tilfelle Ja, så er svaret fogderegnskapene, blant annet ekstraskattemanntallene fra 1760-årene, alle i Riksarkivet, samt militørruller, herunder sesjonsprotokoller, de fleste ved Statsarkivet i hamar, men noe også i militærarkivet i Riksarkivet. Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.