Gå til innhold
Arkivverket

[#3791] Søk etter Arent Arentsen av tysk herkomst.

Gjest Aage J.H.Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Pedersen

Til innlegg 24: La oss ha som arbeidshypotese at Ane Christophersdatter er døpt 1. nyårsdag 1775 med foreldre Christopher Larsen og 2. hustru Christense Pedersdatter (viet 1772). 1) En Ane Christophersdatter blir konfirmert fra Grønøy i 1793. Oppgitt alder stemmer nogenlunde. 2) Ved skiftet efter Christopher Larsen i 1795 var hans datter Ane Christophersdatter i tjeneste på Grønøy. 3)Christopher Larsen bodde i Arhaugen i 1795. Han var kommet ditt et par år før. Han bygslet i 1754 1 våg i Bolga, men klarte ikke å betale bygslingsavgiftene og måtte fraflytte stedet - saksøkt av Brodtkorb i 1795 for gjenstående rettigheter - det står i stevningen at han nå er i Arhaugen. 4) Fadder til Michael Christian i 1799 er Christen Angell Grønøy. 5) Arnt og Ane er flyttet i Arhaugen i 1801 - farens siste bosted. Alt i alt, kun indikasjoner, men de peker alle en vei. Og jeg kan ikke se andre kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for svar :-))Men kva med den Ane Chr.dtr. som eg har lenke til i (24)?Det er også ei dotter av Christopher Larsen (rettnok Bolgen), kanskje den fyrste døydde?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Godt du følger med i timen, Mariann. Jeg var litt rask i svingene. Det er Anes søster Giertrue som er døpt 1. nyårsdag 1775. Ane er døpt 29. juni 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

He, he, er ikkje alltid like kjapp, men den gongen slo eg til :-))Er det mogeleg den 'rette' Ane då?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Mariann. Indikasjonene i innlegg 26 vil jeg mene er ganske sterke og entydige, selv om jeg ikke har sett det skrevet direkte at Arnts hustru er datter av Christopher Larsen. Jeg vet ikke annet da enn at du får få tatt en mtDNA av noen 'riktige' personer i og utenfor famileiklanen. Jfr Tema 68672. Da kan ihvertfall noen utelukkes. Ha en fiiiiin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Takka vera at debatten vart tatt opp att no, vart eg merksam på jakta på opphavet til Arnt Arntsen. Lat meg starte med å sitere eit innlegg frå ein av deltakarane i denne debatten, Terje Pedersen, men frå ein annan samanheng (eg kan ikkje sjå at du har kopla det eg no vil sitere av deg frå ein annan debatt, Terje, til denne debatten!?)Frå Terje Pedersen, Hosteland, 29.8.2006 11:39: 'Til denne debatten vil jeg gjerne gjøre oppmerksom på følgende utdrag fra vårtinget for Rødøy gjeld på Grønøy den 1. mai 1793:«Thomas Andersen Vasdal møtte for Retten og begjærede Laugrettet og Almuens forklaring inhentet angaaende hans Fastersøn Arent Melchiorsens foreldre og om han ikke er eeneste Sønne Søn av en for nogen tid siden her til landet ankommen Person Arent Arentsen Hofman. Ole Andersen Braset og av det nu siddende Laugrettet Even Olsen Næverdal som nu er gamle Menn fremstod og forklarede at de vel kan erindre at Arent Arentsen Hofman som en ung dreng kom fra Bergen til Gaarden Gaasvær her i Fierdingen, hvor han i lang Tiid forblev hos skipper Christen Christensen, hvorefter han blev gift med Dorthe Jørgensdatter og boede paa Gaarden Sandviken i Melø Fierding; saavel de tvende forbemelte som flere av Laugrettet og Almuen forklarede at de vidste med visshed at bemelte Arent Arentsen Hofman ikun efterlod sig tvende Sønner, hvoraf den eene Arent Arentsen døde ugift og uden Børn, men den anden, Melchior Arentsen blev gift med Olava Johansdatter og boende paa samme Gaard Sandvigen, hvilke ægtefolk ikun har efterladt sig som nu lever en eeneste Søn med navn Arent Melchiorsen der nu selv er her for Retten tilstede og ongefær i sit 18de Aars alder; Denne Forklarings Rigtighed bevidnede forbemelte Ole Andersen Braset og Even Olsen Næverdal under Corporlig Eed -. Thomas Andersen Vasdal begiærede sig det passerede i tingsvidnes form beskreven meddelt, som blev bevilget-.»'Vår mann i Sandvik heitte altså Arnt Arntsen Hoffmann og var frå Bergen. Det siste er stadfest i innrulleringsmanntalet 1755. Det inneber at Arnt sjølv ikkje var tyskar, men faren kan ha vore det. Etter det nemnde innrulleringsmanntalet var Arnt 36 år i 1755, dvs. født om lag 1719. Eg har sjølv leitta etter Arnt i kyrkjebøkene i Bergen for å finna når og kor han vart døypt, men utan resultat. Min hypotese er at Arnt var son til Arnt Hoffmann, arbeidsmann, og Anne Kirstina Tønnisdtr. Arnt og Anne Kirstina hadde i alle høve to barn registrert døypte i Domkyrkja kyrkjelyd: Bernt døypt 1722 og Rebekka døypt 1724. Arnt Hoffmann døydde i 1724 og vart gravlagt i Domkyrkja 10. august 1724. Alder er ikkje oppgitt. Eg finn ikkje Arnt og Anne Kirstina gifte i Bergen i eit rimeleg tidsrom før 1722.Når det gjeld Dordi Jørgensdtr, kona til Arnt Arntsen på Sandvik, så var ho dotter til Jørgen Nilsen Sandvik (sjå skiftet etter systera Ingeborg Nilsdtr i Grønnåsen 1752). Han var født omlag 1665 og døydde omlag 1729 på Sandvik. Enka er skattytar i 1730, men ho er ikkje namngitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Hermundsson Vigerust

Det er nevnt såpass mange Hofman i Bergen i tiden 1700-1720 at Arnt (d.e.) godt kunne være født i byen, han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Johannessen

Mht. ordet 'fastersøn' i sitatet over har jeg overfor Terje tidligere antydet at det kanskje skal være 'fostersøn'. Han var ikke uenig, men hadde ikke originalen tilgjengelig der og da.Arnt (d.y.) finnes ikke døpt. Mht. fødselsår må vi vel regne inn et visst slingringsmonn. I innrulleringsmanntallet 1766/69 er alder oppgitt til 46 år. Det kan neppe utelukkes at han kan være født litt inn på 1720-tallet.Jeg har ikke kunnet etterspore Bernt etter dåpen 1722. Spørsmålet melder seg da om Arnt (d.y.) og Bernt kan være en og samme person. Årsak til et evt. navnebytte kan være flere: Fra feil/misforståelse ved dåpen til bevisst handling senere av en eller annen grunn. Men bevise at det er et navneskifte, lar seg vel vanskelig gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Når de gjeld siste innlegget, trur eg tolkinga 'fostersøn' er den rette. Far til Thomas Andersen Vasdal var Anders Kristensen Saura. Anders hadde (berre)to systrer (fastrer til Thomas) så vidt eg veit, Ingeborg og Elisabeth. Ingen av dei var gift med ein Melkior. Thomas Andersen (f. oml. 1751) og Arnt Melkiorsen (f. 1776) tilhøyrde forskjellig generasjon, og reint kronologisk kan altså Arnt godt ha vore fosterson hos Thomas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for svar i denne gamle, 'nye' debatten :-)))Til Terje i (30): Ja, eg har faktisk sysla med tanken om å få teke ein DNA test, men trur neppe det vert på denne sida av nyttår :-)) (berre for å vera heilt sikker, _det_ var ein spøk :-)))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Mariann Stokken

Har leita meir etter Ane Christophersdtr. sitt dødsfall utan hell, men fann ei Inger Chr.osv. ho er å finna eit stykke nedom konfirmantane på venstre side: LenkeUndrast på om Terje Pedersen som siterar frå skiftet til far til Ane(26), kan finna om ho hadde ei syster ved namn Inger? Eller om presten har gjort ein feil, slik at dette faktisk er Ane?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest André Martinsen

Til underretning: Hr. Dybvik har takket for seg. Det begynner å bli noen år siden nu. Forhåpentligvis fant han det som han søkte etter.Det finnes likevel andre etterkommere av Arnt Arntsen som sikkert kan ha bruk for opplysningene som dere fremskaffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ang. Hr.Dybvik, eg har sett(Dis-Norge får med seg det meste) at det er nokre år sidan, men tenkte at det var greit å fortsetja her likevel.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Hei Mariann, Jeg går ut fra at du tenker på skiftet efter Christopher Larsen. Desverre har jeg ikke tilgang til det her, men du finner det i Skifteprotokoll for Helgeland, skifte 18. juli 1795, bok 72, side 320.Den Inger Christophersdatter som du nevner er datter av Christopher Olsen på Bolga. Hun døde i 1811. (Ingers bror var gift med hva jeg mener er Ane's søster Gjertrud).At du ikke finner Ane Christophersdatters jordfestelse innført i kirkeboken for Meløy er ikke noe særtilfelle. Hvis ikke Arnt hadde penger til å betale presten nødvendig gebyr for jordpåkastelse - ja, så ble hun ikke innført i kirkeboken!Hvis du kjører listene over jordpåkastelser i Meløy mot skifteprotokollene vil du få deg en kraftig overraskelse! I skifteprotokollene vil du finne en lang rekke med personer som det er skifte efter hvor du ikke finner motsvarende jordpåkastelser. Noen av disse kan være personer som er bortkommet på havet - men da ville flertallet av de manglende personer vært menn, og det er ikke tilfelle - det må altså være andre grunner, og da sannsynligvis manglende gebyrinnbetalinger. Går du grundig inn i skifteprotokollene kan du se hvordan kirken og prestene beslagla gangklærne til fattigfolk for å få dekket gebyret for jordpåkastelse. Kirken og prestene var de værste utsugerne fattigfolk slet med på den tiden.Så til noe som er litt på siden: (30) jfr (36), 2. avsnitt. Pr. idag må du ha litt flaks hvis en DNA-test skal gi deg nye navn og årstall på din aneliste - men det vil helt sikkert åpne nye, spennende og meget interessante perspektiver på din slektsforskning. Når du sitter med testresultatet i hånden er det virkelig tid for historielesning - jeg tror du vil se at deler av Norges befolkningshistorie må skrives på nytt.Idag kan man riktignok bare teste rene manns- og kvinnelinjer, men har man mange nok vil det likevel bli en meget nyttig informasjon. Jeg har faktisk vurdert på åpne et geografisk prosjekt (ysearch) for gamle Rødøy hvor man kan legge inn resultater for alle som har aner i dette område, selv om det vil ta noe tid før man får god nytte av det. Men sammen med kjente pedegree kan det fort bli spennende. Så sett igang.Mvh Terje, haplogruppe R1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Sjekk skiftet selv herKildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Skifteprotokoll nr. 19B (3A 0073), 1795-1796, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Merknader: Skifteprotokoll 1794-1796 i to bind (A og B). B har folio 247-476 Register i 19B. Uryddig kronologi.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24902/76>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24902/76Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for svar til begge to :-)Og til TP: som eg skreiv i (36) ang.DNA testing, det var berre tull :-))Eg kjem ikkje til å ta noko DNA test!Venleg helsing Mariann :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Trygve Lunheim

Jeg får prøve å holde liv i denne gamle tråden, som virker å være den mest komplette på opphavet til Arent. Det hadde vært morsomt å finne denne Arnt Hoffman/Arent Haveman, dvs den tyske linken. Min farslinje fører opp til den samme Arent, via Johan Christian Arentsen, bror til Evert Olai som er nevnt over. Min søster har samlet mye etterslekt etter Johan Christian.Etter litt leting i genealogiske ressurser for Bremen fant jeg dette: LenkeNachname Havemann Vorname Arend Herkunftsort Bremen Ziel der Auswanderung Bergen Zeit des Antrags 1724 Signatur 2-R.1.A.3.b.Bd.54 ID 1974Kilden er Rheder-Rechnungsbücher (2-R.1.A.3.b), bind 54 (1720-1724).Det finnes altså en Arend Havemann registrert som utvandret borger fra Bremen til Bergen i 1724. Det utelukker vel ikke at det kan være samme Arent som gifter seg med Anne Kierstine Tønnesdatter, og som også dør i 1724. Noen tips for å lete etter opphavet i Tyskland/Bremen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.