Gå til innhold
Arkivverket

[#3817] Lesteberg---- Selang???

Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Alse Bjørnsen Askerud (1667-1730), Modum, Buskerud. Var i følge en kilde jeg har gift med Åse Guttormsdatter fra Lesteberg i Selang. Åse døde 1712. Hvor i all verden er Selang??? Hos Rygh finner jeg 3 Lesteberg gårder. I Nore (Numedal), Vestby (Akershus) og i Krødsherad (Buskerud). Jeg regner naturligvis med at det er den sistnevnte. Men jeg må jo være sikker. Alse og barna arver ved Åses død parter i Lesteberg etter Åses foreldre Guttorm Gjerundsønn og Sirgi Engebretsdatter. Kan noen hjelpe meg med navnet Selang? Eller på annen måte mer eller mindre definitivt finne ut hvilken av Lesteberg- gårdene det her er snakk om? På Forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Alle Førre Neste Heim Hjelp Analyse Ordliste Utskriftsformat Vel felt å sjå Post 1324-1324 av 6207 totalt i databasen Sidenr Amt Prestegjd Sokn År Gardslag Gard Gardskyld 464 97 Bragernes provsti Sigdals prestegjeld Egg-edalls Annex 1664? Halffvegaarder Lesteberg 3 f. Status Førenamn Etternamn Alder 1324 Opsiddere Erich e ngelbretsen 18 Status Førenamn Etternamn Ald Dersom du får noe ut av kopien jeg tok fra prestemanntallet i 1660. Sigdal, så finner du en Erik Engelbretsen der

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Det må være Lesteberg i Krødsherad sogn, Sigdal prestegjeld, det her er snakk om. Selang må være trykkfeil eller misforståelse for Sigdal. I følge gårds-og slektshistoria for Krødsherad av A. Mørch var Sigrid Engebretsdatter Ringnes gift med Guttorm Herbrandsen Gaptjern fra Flå. Ved skiftet etter faren Engebret Eriksen Ringnes i 1649 var bl.a. hele Lesteberg med i boet. Sønnen Erik Engebretsen overtok Lesteberg. Han hadde problemer med økonomien, og svogeren Guttorm Gaptjern var eier av 1/3 av Lesteberg ca 1700. Jeg kjenner ikke til at Guttorm Herbrandsen Gaptjern bodde på Lesteberg, men det kan han ha gjort. Erik Engebretsen hadde imidlertid også en sønn som het Guttorm som i en periode hadde halve Lesteberg. Denne Guttorm Eriksen kjenner jeg ikke mer til. Ringnes-slekta og sannsynligvis også slekta til Guttorm Gaptjern kan føres langt tilbake. Med hilsen Halvor Aaby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Halvor Tusen takk. Dette var mer enn oppklarende! Du skulle ikke også tilfeldigvis vite om det er publisert noe om Ringnes og/eller Gaptjern slektene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.