Gå til innhold
Arkivverket

[#3890] Arent Arentsen, igjen.


Gjest Aage J.H.Dybvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Aage J.H.Dybvik

Takk til Per Helge og Tore. Jeg arbeider nå med listene for Manntallet for Kjøbenhavns brannstyr av Bergen by 1731, og d.s. for Krigsstyr av Bergen by 1721. Så langt jeg hittil kan se så er det på listen fra 1721 en del interessante personer (noen har vi reg. fra tidl.). Det er en Arent Arentsen,Nordfar handel på listen -(s.34,21de Rode). Det med "Nordfar handel" var nytt for meg. Hva kan jeg legge i det tro? Handlet han f.eks. med fisk nordfra? Listen for 1731 er jeg ikke begynt på. Hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Nordfahr vil jeg tro betyr at han drev nordlandshandel, en vanlig beskjeftigelse blant borgere i Bergen og Trondheim. Sannsynligvis hadde han et borgerleie et sted i Nord-Norge, hvor han befant seg deler av året. Hvor, burde gå fram i skiftet etter ham, dersom det finnes.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Arent Arentsen, Nordfar handel kan være et "hett" navn. Arent (eller firmaet) har betalt "Krigsstyr" til Bergen by 1721. Iflg. Tore Hermundson Vigerust er Krigsstyr en ekstraskatt som skulle finansiere den daværende krigen (Den store nordiske krig). Av det vi vet hittil kan det ikke slås fast at denne Arent er en av de vi har hatt fremme tidligere (?). Den Arent som kom til Meløy var 36 år 1755 og som nevnt tidligere bygslet han jord i Sandvigen,Meløy fra 3.juli 1747. D.v.s. at han var omlag 28 år da han kom til Meløy. Kan han ha hatt tilknytning til Nordfar handel og derigjennom skaffet seg kunnskaper om hvor det var muligheter til å bygsle jord? Er det noen som har "tankespinn" som kan føre til en ny ledetråd som fører til en oppklaring? Hilsen Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Hadde jeg vært deg, ville jeg nå gått til skifteprotokollene for Bergen for å sjekke de aktuelle Arentene, og se om de hadde en sønn, Arent, nordpå. Aren Arentsen nordfar kan jo ikke være din Arnt, men muligens hans far. Det er slett ikke umulig at nordlandshandlerens sønn slo seg ned i det området der hans far drev handel. Jeg har selv en gammel nordfar-handler i slekta. Han var fra Trondheim, og hadde borgerleie i Laukvik på Senja på begynnelsen av 1700-tallet. skiftet etter ham (fra 1719) inneholdt blant annet detaljert informasjon om hva som befant seg på dette borgerleiet. Minst et av hans barn ble boende i området etter at han døde, og datteren hans fikk stor etterslekt i Troms.Vennlig hilsen Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nordfarhandlerne hadde sannsynligvis et borgerleie i Nordlandene. De fleste nordfarhandlerne i Trondhjem reiste vel selv nordover om sommeren, men hvordan bergenserne drev virksomheten vet jeg ikke; jeg tror heller ikke dette har vært undersøkt tidligere. For å få bedre klarhet i dette forholdet, må vi kombinere persondata fra borgermanntallene i Bergen med data om borgere i Nordlandene. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

I min "lille samling" av Norfarere fra 1603 til 1722, har jeg en Jacob Arentsen med borgerskap i Bergen 24/8-1722, som handler i Salten Fogderi.Mulig dette er en bror av Arent Arentsen hvis sønn slår seg ned i nord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Til Tore:En oversikt over hvor de forskjellige nordfahr-borgerne i Trondheim og Bergen hadde leier, ville vel ha vært en svært nyttig kilde for slektsforskere i hele Nord-Norge. Min formening er at det er mye slektsskap og giftemål mellom disse familiene. Men et slikt register ligger vel langt fram, vil jeg tro.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en del opplysninger i skatte- og borgermanntallene for Trondhjem som forteller hvor byens nordfarere hadde sine borgerleier, og om hvor utliggerne bodde permanent. Jeg antar at det er en sammenheng mellom utliggernes bosted og borgerleiene. Jeg skal legge ut alt Trondhjemsmaterialet på NSFs webside genealogi.no, kanskje allerede i løpet av vinteren, så får vi se hvor langt informasjonen der rekker. Men bergensborgernes nordfarervirksomhet famler jeg mere med. Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

For mitt vedkommende, sitter jeg med ca 150 Bergensborgere/Norfarere som er "knotet" ned i Word. Mest for privat bruk. Mulig Nedrebø har noe som er bedre. Hvis ikke kan jeg godt legge det ut.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Jeg er overveldet over den interesse dere alle legger ned for å hjelpe meg, og håper inderlig at dere vil fortsette. Om jeg får oppleve å se en løsning på det hele får tiden vise. Jeg var svært opptimistisk den 20.09. da jeg fikk svaret fra Riksarkivet i Trondheim s.d. Nu sitter jeg med et brev fra en annen av min "stab", tidl.rektor Per Braseth,Melhus. Han sier i brevet bl.a.: "-I 1769 oppgis Melcher og Arent å være henholdsvis 19 og 16 år, og faren Arent er 36 år i 1755 og 46 år i 1769. Så helt nøyaktig er denne kilden ikke.-" Han sikter her til militære ruller. Jeg har ikke regnet på noe av dette for å se hva det eventuelt kan føre til.Jeg har skrevet til Riksarkivene i Bergen og Trondheim i håp om å finne noe i skifteprotokollene for en del av de personnavnene som har vært framme. For Trondheims vedkommende gjelder det skifte etter Arent Arentsens enke Doreth Jørgensdatter 1775. Blir svarene negative derfra så vet jeg ikke mer,men trist vil det bli. Hjertelig hilsen til dere alle.Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dette høres kjempeinteressant ut. Få det fram! Jeg går ut fra at dere vil kunne få supplert oversiktene nokså radig. Mange bygdebøker og slektsforskere må gi tapt ved navn som man ikke vet annet om enn at de var nordlandshandlere og hadde leiene sine der og der. Listene deres vil kunne hjelpe dem. Samtidig som opplysningene deres vil kunne komplettere listene. Borgerleiene lå svært tett på enkelte strekninger langs kysten, og bergensere og trøndere dominerte nordlandshandelen i hver sine perioder. For trønderne var det, så vidt jeg vet, et krav om at de måtte oppholde seg på leiet sitt en viss tid hvert år. Om det var andre retningslinjer for bergenserne vet jeg ikke.Per Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Til Terje E.S.: Vil du "legge ut" listen din over Nordfarere og på hvilken måte/adresse? Vennligst gi oss et vink om det. Det er helt opplagt at det er mange som har interesse av den. Vennlig hilsen Aage. Til alle andre som ønsker kontakt med meg direkte minner jeg om at min E-postadresse er:aagedybvik@c2i.net.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest christian arentz

Hei Aage, Jeg har sett litt nærmere på det som har kommet frem tidligere.For meg kan det se ut som Nordlandsfareren din bodde i 21. rode i Bergen i 1720 og 1721. I Bergens borgerskap på 1720-tallet, digitalisert av © Tore Hermundsson Vigerust, Oslo 2000. Adresse: Sørligata 40A, 0577 Oslo, tel 22 57 11 89, e-post: toreher@online.no Versjon 2000-09-26.vil du se disse oppføringene:Krigsstyr av Bergen by 1720 Bodde i 21. rode: Arent Arentsen, Norfarhandel 37-3, 447-3Krigsstyr av Bergen by 1721 Bodde i 21. Rode: Arent Arentsen, Norfar handel 37-3, 28-0-12Hvem kan så ha vært Arent Arentsens far? Vel- med litt mer etterforskning vil du kanskje finne at det er en av følgende to personer oppført under.Ifølge:Regnskap for Viborgskatten av Bergen by 1727 bodde Aarent Aarentsen Mægler 1-0 også i 21. rode, og dessuten Aarent Langenou bandeskierer 0-3 i 21. rode.Ifølge: Manntall for Kjøbenhavns brannstyr av Bergen by 1729 bodde Aarent Langenou 3-0 fremdeles i 21. Rode, mens Arent Arentsen Mekler 1-3 nå hadde flyttet til 23. Rode.I neste oversikt: Manntall for Kjøbenhavns brannstyr av Bergen by 1730 er det kun Aarent Langenou fiskevejer 3-0 som bodde i 21. Rode.Endelig ser vi i: Manntall for Kjøbenhavns brannstyr av Bergen by 1731 at Aarent Langenau fiskevejer 1-0 fremdeles bodde i 21. Rodemens Arent Arentsen tydeligvis flyttet engang etter 1721.Det er vel naturlig at far og sønn bodde i samme Rod (21). Andre mulige fedre er for øvrig disse, men mindre sannsynlig da de bodde i andre roder:Ole Arentsen skredder bodde i 11. rode i 1727,29,30 Johan Arentz (Aarent), væver bodde i 15. rode i 1727,29,30,31 Arent Olßen Waas, Høker, Skindkræmmer bodde i 22. rode i 1720,21,29 Henrich Meyer Arentsen bodde i 23. rode i 1720,21Er spent på om dette fører frem. I såfall hører jeg gjerne fra degHilsen Christian Arentz, hcarentz@aol.com eller hcarentz@excite.com p.t. Den Haag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aage J.H.Dybvik

Hei Christian og alle dere andre av mine venner. Jeg har hatt maskinhavari, men har nå investert i en ny IBM E74, så nå skal jeg studere de innlegg som er kommet siden jeg sist var med. En av de ting jeg vil prøve å finne ut av først - enten i riksarkivet Trondheim - eller gjennom andre kanaler, er "min" Arent Arentsens fødselsår og dato. Finner vi/jeg den så er vi et langt stykke på vei til å løse gåten. Som jeg før har fortalt så er jeg snart 78 år. Det begynner derfor å haste for meg å se en løsning. Derfor ber jeg dere alle om fortsatt å "henge med" i innspurten og kan hende målpassering, som forhåpentligvis kommer snart.Beste hilsen og god jul til dere alle, fra Aage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Jeg vet ikke om det er nevnt før, men i KK er det en Arent Arentsen gift med Anne Sophia von Lybech.De har følgende barn døpt i KK. Maria f.1709,Anna f. 1711, Henric f. 1714, Barbra f. 1715 og Maria Christina f. 1718. Her er det rom for en Arent, men de kan ha flyttet og han kan være født/døpt ett annet sted. Bare til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.