Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#3918] Sæterstøl i Sunnfjord - hvor er det?

Recommended Posts

Gjest Morten Svendsen

Jeg leter etter gården Sæterstøl (Setterstølen o.l.) som jeg har funnet et par ganger i databasene til Fylkesarkivet i Sogn og Fjordane. Jeg har ikke funnet gården på noe kart eller i en folketelling, men etter det jeg har funnet bør den kanskje ligge i Førde, Naustdal eller Kinn (Flora):- Mari Rasmusd. Setterstøl ble gift i Naustdal 7.1.1731 med Askild Olsen Byrkjeland. - Alles Rasmusd ble gravl. i Svanø (Kinn) 21.6. 1750. I Skifteregisteret står Alis Rasmusd. Sæterstøl (skiftet var i Brandsøy). - Brithe Rasmusd. Sæterstølen ble gift i Førde 9.12. 1756.Er det noen som vet hvor Sæterstølen er eller kan ha vært?MvhMorten Svendsen

Gjest Jo Rune Ugulen

For å følgja opp meg sjølv:-) Eg søkte på Fylkesarkivet sin (ufullstendige) database, og fann i det minste eit stadnamn Seterstøylen i nov. Bremanger kommune, men det finst truleg fleire stader i Sogn og Fjordane. Namnet er sjølvforklarande som "seter" + "støl", og under forsvunne namn i Davik i Nordfjord forklarar Oluf Rygh (el. Albert Kjær) namnet som ein melkeplass på sætra.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.